Nieuws

Q & A over het Eurostadion




In Brussel zijn de noden immens. Is een nieuw voetbalstadion wel nodig?

De Brusselse regering spant zich, al verschillende jaren, in om van de hoofdstad van het land en van Europa een betere stad te maken. Zowel nationaal, als internationaal.  

Zo is het Brussels Gewest bezig met de herwaardering en herinrichting van tien hefboomzones (centrale plaatsen die van belang zijn voor de uitstraling van de stad), met onder meer Delta (waar het nieuwe Chirec ziekenhuis in de steigers staat), de Heizelvlakte die volledig heringericht wordt met o.m. een groots congescentrum, Thurn&Taxis, de kanaalzone, het mediapark Reyers en Josaphat. We bouwen aan een enorm tempo nieuwe scholen bij en breiden de capaciteit ervan uit. En na  jaren van stilstand zal de metro verlengd worden en zullen de tunnels worden opgeknapt.

De leefbaarheid voor de inwoners en gebruikers van de stad staat daarbij centraal. Vandaar de ontwikkeling van de voetgangerszone, de verbetering van het openbaar vervoer én de bouw van overstapparkings, waaronder parking C.

Verder plannen wij infrastructuren om het Europees hoofdstedelijk statuut hoog te houden: een groots congrescentrum, een museum voor hedendaagse kunst in de Citroëngarage (in samenwerking met het Centre Pompidou in Parijs), de herinrichting van de Heizelvlakte (58 jaar later) en nog enkele kleinere projecten zoals het museum Le Chat en het  Bierbelevingscentrum in het voormalig Beursgebouw.

Internationaal past het Eurostadion binnen de plannen van de Brusselse regering om een hoofdstad te worden met ambitie en uitstraling. 

Het Europees statuut van Brussel is een zegen voor de stad en het land, maar houdt ook verplichtingen in. Het is dus noodzakelijk om het rijk cultureel en sportief aanbod te blijven ondersteunen. Overigens vormen cultuur en sport het beste bindmiddel voor deze kosmopolitische stad.

Wat de sport betreft, investeren wij al fors in sporthallen, leggen wij tientallen kunstgraspleinen aan, knappen wij verouderde infrastructuren op zoals bvb Crossing Schaarbeek en de Union St Gilloise. Ook in scholen vernieuwen we sportinfrastructuur zoals bvb in het Atheneum E. Hiel, Kasterlinden, Koekelberg, enz. die dan via de Brede School opengesteld wordt voor een ruimer publiek. 

Naast het recreatieve is er de topsport. De Brusselaar heeft nood aan helden, voorbeelden en dé droom. Wat de ploegsporten betreft, is voetbal nog steeds de grootste sporttak, op de voet gevolgd door basket, volley en hockey. En ook op dat vlak willen we de nood aan top- infrastructuren aanpakken. Zo wordt ook een groot sportpark op de Heizelvlakte voorzien met infrastructuur voor de vele sportclubs van het Brussels Gewest.

Brussel heeft het Koning Boudewijnstadion. Waarom nog een nieuw voetbalstadion optrekken?

Ons land beschikt over geen enkel stadion dat aan de Europese normen (bepaald door de UEFA) voldoet om internationale voetbalwedstrijden te organiseren. De renovatie van het Koning Boudewijnstadion in 2000 was een gemiste kans. Voor het Europees kampioenschap van 2020 zijn 13 Europese steden geselecteerd. Ons land heeft ook zijn kandidatuur ingediend en is geselecteerd. Meer nog, Brussel geldt als één van de voortrekkers bij deze 13 steden. Stel u voor dat België zou moeten afhaken, omdat er geen infrastructuur is? In een land met een grote voetbaltraditie en een nationale ploeg die bij de toppers van de wereld hoort, en met Brussel, de hoofdstad van Europa, kan dit niet. Dat zou ons imago geen deugd doen.

Mogen we eraan herinneren dat we een groot deel van de welvaart in ons land verkrijgen dankzij het Europees statuut en de internationale uitstraling van Brussel. 

Bovendien tonen recente studies van CDES, een gerenommeerde onderzoeksinstelling in Frankrijk, aan dat de impact van EURO 2016 voor de Franse economie 1,2 miljard euro bedroeg.

Euro 2020 is dan ook belangrijk. Ook voor wie niet van voetbal houdt. 


Waarom renoveert u het Koning Boudewijnstadion niet?

Dat is al eens geprobeerd in het jaar 2000. 't Is niet doeltreffend gebleken. Omwille van bouwfysische redenen is het niet meer mogelijk om het stadion nog eens op te kalefateren. De veiligheidsnormen zijn veel strenger geworden. Zo zijn bijvoorbeeld de ‘gradins’ (de banken op de tribune) én de treden te smal om aan de internationale standaarden te voldoen. . 

Het stadion biedt bovendien geen enkele mogelijkheid tot hospitality en lijdt een schrijnend gebrek aan comfort (restaurant, brasserie, ….). 

Samengevat, het Koning Boudewijnstadion zou volledig afgebroken moeten worden om er vervolgens een nieuw stadion te zetten.

Parking C, waar het nieuwe stadion wordt gebouwd, is eigendom van de Stad Brussel, wordt amper gebruikt en is uitstekend gelegen. Het is beter toegankelijk voor het openbaar en privaat vervoer.


Waarom gebruikt Euro 2020 het nieuw stadion van Gent, de Ghelamco-arena, niet?

De Ghelamco Arena is een héél mooi, uitstekend stadion, maar heeft te weinig capaciteit. Daarnaast heeft Gent ook onvoldoende capaciteit inzake hotels.


Parking C ligt in Vlaanderen. Brussel heeft toch nog andere locaties op het eigen grondgebied? 

Alle mogelijke locaties zijn onderzocht. Er was maar één plaats die aan alle voorwaarden voldeed en dat is Parking C:

  • centraal gelegen in het land en op een boogscheut van het centrum.
  • Parking C maakt deel uit van de Heizelvlakte die is ontworpen om evenementen met een grote volkstoeloop te ontvangen.
  • Parking C is ontsloten door wegeninfrastructuur, openbaar vervoer (metro, tram en bus) , ligt op een boogscheut van de luchthaven en is zelf makkelijk te bereiken via het spoor vanuit de grote stations in Brussel.
  • Parking C is complementair met de andere voorzieningen op de Heizel: het tentoonstellingspark, paleis 12, het congrescentrum, het retail- en vrijetijdsaanbod.
  • het is een toplocatie die al 50 jaar lang amper werd gebruikt, precies omwille van zijn administratieve ligging, binnen de ring, eigendom van de Stad Brussel, maar op het grondgebied van Grimbergen/Vlaanderen.
  • stedenbouwkundig is er geen probleem voor de inplanting van een dergelijke infrastructuur.


Kortom Parking C is een gedroomde locatie: er moet niets worden afgebroken, het is eigendom van de Stad Brussel en het is héél goed gelegen, zowel voor het openbaar vervoer als voor het andere verkeer.


Het Koning Boudewijnstadion bestaat nog. Kan Brussel twee stadions vullen die op enkele honderden meters van elkaar liggen? Voor RSCA, de Rode Duivels en voor enkele optredens per jaar. Dat lijkt zo onwaarschijnlijk.

Kijkt u even op www.feyenoord-city.nl. In Amsterdam hebben ze het oude olympisch stadion laten staan, wat verkleind en dan wat verderop Arena Amsterdam gebouwd. In Rijsel (Lille), Barcelona (FC Barcelona, Espanyol Barcelona en Olympisch stadion), Stockholm (Friends Arena en Olympisch stadion), Sevilla (Betis, FC Sevilla en Olympisch stadion) en Munchen (Allianz Arena en Olympisch stadion) idem. 

Daarnaast zijn Rome (Stadion Olympic en nieuw AS Roma stadion) en Lausanne (FC Lausanne-Sport en het Olympisch stadion) in de bouwfase om een nieuw voetbalstadion te bouwen, waarbij het atletiekstadion behouden blijft.


En zoals aangegeven gaan ze nu iets gelijkaardigs doen in Rotterdam. Amsterdam, Lille en Rotterdam spelen zich af in onze onmiddellijke omgeving. 

Bovendien is het ook zo dat in het kader van de ontwikkeling van het Neo 1 project de activiteiten in het Koning Boudewijnstadion zullen worden beperkt.


Een stadion aan een autosnelweg lijkt niet gezond voor de spelers en voor de toeschouwers? 

Le stade de France in Parijs, De Allianz Arena in München, de Stade Saint Symphorien in Metz, de Ghelamco Arena Gent en noem maar op: ze liggen allemaal aan de snelweg. Arena Amsterdam ligt zelfs bovenop een weg en Atletico Madrid heeft een stadion waarvan de hoofdtribune boven een autosnelweg ligt.


Het Eurostadion wordt een luxe stadion. Dit is grootheidswaanzin. Dit zijn nodeloze uitgaven. Laat de peperdure voetballers maar in een ander land spelen

Dat is een respectabele mening. Alleen zijn er veel medeburgers die er anders over denken. Hen hoor je niet. Bovendien wat is er megalomaan voor Brussel, als zo’n stadion wel kan in  Lille, Amsterdam, Rotterdam en noem maar op. België heeft niet één enkel internationaal stadion die naam waardig. Overigens ligt de focus van het Eurostadion net op de gewone supporter 

En in een regio van 1,2 miljoen inwoners is een stadion van 60 000 zitplaatsen economisch realistisch. Buitenlandse voorbeelden bewijzen dit. 


Moeten we niet evolueren naar een maatschappij waar we andere helden naar voor schuiven dan voetballers? 

Brussel heeft een zeer jonge bevolking. Uitermate divers. Ze spreken vele talen. Vele jongeren hebben moeite om zich hier thuis te voelen. Ze voelen zich niet genoeg verbonden met de stad waarin ze wonen. Hier is nood aan samenlevingsopbouw. Sport kan daarbij helpen. Ploegsport nog meer dan welke andere sport. Topsport en sportbeleving ook. 

Sport is een ideaal bindingsmiddel om de mensen dichter bij mekaar te brengen. Jongeren hebben idolen nodig om te dromen over hun toekomst. De sporters in het Eurostadion hebben daarbij een voorbeeldfunctie voor de Brusselse jongeren.

Heel wat Belgen dienden een bezwaarschrift in tegen de komst van het Eurostadion. Raad eens hoeveel er kwaad zullen zijn wanneer in 2020 Brussel uit de boot zal vallen omdat er geen stadion is?

Inderdaad. Het Eurostadion zal een absoluut pluspunt vormen voor de internationale uitstraling van Brussel, hoofdstad van Europa, economische motor van het land. Dat meervoudig hoofdstedelijk statuut moeten we onderhouden in het belang van het welzijn van onze landgenoten: van Brussel, van Vlaanderen en van Wallonië.


Mobiliteit


De Ring rond Brussel is nu al overbelast. 

De toegang tot parking C dateert van 1958, toen er nog niet zoveel autoverkeer was. Met het nieuwe stadion én de overstapparking die erbij hoort, zal de mobiliteit net sterk verbeteren.  Want voor de moderne ondergrondse parkeergarage die er komt, worden de toegangswegen aangepakt. Het verkeer komende uit Gent en uit Antwerpen wordt gescheiden gehouden, kruist mekaar dus niet, waardoor iedereen stukken vlotter ‘in’ en ‘uit’ de parking kan rijden. De automobilist zal rechtstreeks van de Ring in de parking rijden, zonder het andere wegverkeer op te houden. 

Dat de nieuwe parkinginfrastructuur de huidige verkeers- en mobiliteitssituatie opmerkelijk zal verbeteren blijkt uit het lijvig (1.200 bladzijden) Milieu Effecten Rapport. Er komt ook een nooit eerder geziene mobiliteitsconvenant.  

Met een nieuwe tramlijn op de Heizel en de aanleg van nieuwe fiets-en wandelpaden wordt een breder en kwalitatiever mobiliteitsaanbod geboden dan nu het geval is.


Het Eurostadion zal extra verkeer op de Ring teweegbrengen. Hoe gaat de Ring dat kunnen slikken? 

Automobilisten rijden nu al via de Ring naar RSC Anderlecht, naar de matchen van de Rode Duivels of naar optredens in het Koning Boudewijnstadion. Door de bouw van het stadion zal de activiteit niet meteen exponentieel toenemen. 

Uiteraard is meer plaats in het Eurostadion dan in de andere stadions. Maar wij rekenen vooral op de komst van meer Brusselaars, die zich nu – door het spel van vraag en aanbod - geen ticket kunnen veroorloven. Dat publiek maakt geen gebruik van de Ring en kan gemakkelijk via het openbaar vervoer komen. Het ligt in de bedoeling om die mensen aan te trekken. Dat is ook goed voor de gemeenschapsopbouw. Vergeet niet dat er 1,2 miljoen mensen in het Brussels Gewest wonen.  

Maar om de situatie op de Ring te verbeteren moet Vlaanderen wel in actie schieten. 


Het lastenboek van de UEFA voor stadions van Euro 2020 geeft de voorkeur aan stadions die aansluiten op de metro. Dus als de metro moet worden doorgetrokken zal dat de overheid nog eens extra centen kosten. 

UEFA vraagt stadions die een goede connectie hebben met het openbaar vervoer. Er wordt niet gespecifieerd dat er een rechtstreekse verbinding met de metro moet zijn. Stadions zoals Bilbao of Kopenhagen hebben dit bijvoorbeeld niet. 

De metrohalte ligt op 550 meter van het geplande Eurostadion. Dat is een kleine 10 minuten stappen. Voor grote evenementen is dat ideaal. Want dan heb je een cool-down periode tussen het verlaten van het massa evenement en het instappen op ondergronds openbaar vervoer. 


De overheid en de centen


U heeft gezegd dat het stadion niets zou kosten aan de belastingbetaler. De oppositie trekt dit in twijfel. 

De bouwheer/uitbater van het Eurostadion neemt de aanpassingen aan de toegangswegen, de heraanleg van de site met park e.d. zelf ten laste. De investering wordt geschat op 300 tot 400 miljoen euro. Daarnaast voorziet Ghelamco de bouw van een innovatiecampus, een door hen te rentabiliseren investering.

De overheid (Brussels Gewest én de Stad Brussel) investeert in de overstapparking die er op Parking C komt en dat is een Publiek Private Samenwerking:

- dit vergt een investering van 160 miljoen euro, waarvan 80 miljoen van de overheid komt via NEO  (de onderneming die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de Heizelsite en waarvan de helft van het kapitaal in handen is van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de andere helft in handen van  de Stad Brussel). De andere 80 miljoen komt van de privé;

- dit businessmodel is door het INR (Instituut voor de Nationale Rekeningen, afdeling van de Nationale Bank van België) gevalideerd als gedeconsolideerd. De overstapparking gaat geld opbrengen. De winst vloeit terug naar de overheid;

- het Tentoonstellingspark heeft zijn zeg hierin omwille van het belang van deze parking voor het geheel van de Heizelsite;

- het Gewest heeft inspraak omwille van het inzetten van deze parking in het netwerk van de overstapparkings.

De Stad Brussel investeert ook middelen voor haar aanwezigheid, de hospitality, het gebruik van de infrastructuur. Het gaat om een bedrag van 4 miljoen per jaar gedurende 30 jaar: deze investering is gelijkaardig aan de bijdrage die de Stad Brussel momenteel aan het Koning Boudewijnstadion levert.


Het geheel van het terrein heeft de Stad Brussel voor 99 jaar in erfpacht gegeven.

RSCAnderlecht verbindt er zich toe van het Eurostadion voor haar eerste ploeg haar thuishaven te maken tegen een vergoeding van wat minder dan 10 miljoen per jaar. (Dit is een bruto vergoeding, want Ghelamco voorziet onder meer in het structureel onderhoud).



Ghelamco krijgt het terrein voor amper één euro in erfpacht. Een zuiver geschenk aan de projectontwikkelaar? 

In een eerste fase is er overwogen om parking C te verkopen. Maar dan hadden we nooit een kandidaat bouwer gevonden. Dat is vooraf allemaal bestudeerd. In een studie is een inschatting gemaakt van een mogelijk businessplan van een privé-partner. De conclusie was dat de kans miniem zou zijn, dat de privé zou toehappen. Dus om een stadion te bouwen, zonder overheidsgeld, was het ter beschikking stellen van het terrein van belang. Het gaat om een erfpachtovereenkomst van 99 jaar: de grond is niet weggeven, hij zal wel worden gebruikt. En na de erfpachtperiode beschikt de Stad weer over de volle eigendom van de grond.

Brussel zal ook baat hebben bij de ontwikkelingen op het terrein. Al 50 jaar lang is parking C een desolate kiezelvlakte, die enkele tientallen dagen per jaar dienst doet als openluchtparking.  Door een stadion in te planten, een innovatiecampus, een park én vooral een overstapparking waar we al lang van dromen, profiteert de Stad Brussel als eigenaar van het terrein er ook van. En alles, op de helft van de overstapparking na, is betaald door de privé-sector.  



Openbaarheid van bestuur


Waarom maakt u de overeenkomst rond de bouw en de exploitatie van de ondergrondse parking niet openbaar? Groen spreekt van achterkamertjespolitiek en stapt daarmee zelfs naar de vrederechter.

Wij voeren transparantie en openheid hoog in het vaandel, maar wij zijn ook gehouden aan regels en wetten.  

Waar het om draait is een vierpartijenovereenkomst rond de bouw en de exploitatie van de ondergrondse parking naast het toekomstige Eurostadion. Het betreft een overeenkomst waarin een businessplan vervat zit en dat betekent: een overeenkomst met commerciële partners in een concurrentiële omgeving. Voor een uitbating die ten vroegste in 2019 kan starten. Het is niet gebruikelijk dat een dergelijke overeenkomst publiek wordt gemaakt. Dat geldt overigens voor de meeste private contracten.

Deze overeenkomst werd wel voorgelegd ter goedkeuring aan de diensten van de Nationale Bank. Haar dienst, het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) gaf er een gunstig advies over vrij. De wijze waarop we te werk gaan, staat omstandig beschreven in dat advies. Het advies is publiek en kan op de site van het INR worden geraadpleegd.

Onze dossiers zijn perfect in orde. We houden ons aan de regels, ook deze met betrekking tot de openbaarheid van bestuur


Blijkbaar zijn er nog meer rechtszaken op komst. 

De tegenstanders van het Eurostadion gebruiken allerlei middelen om stokken in de wielen te steken en om het dossier te vertragen. 

Het beste voorbeeld is de zaak rond de vermeende buurtweg waarop de tegenstanders zich beroepen om het afleveren van een bouwvergunning te bemoeilijken en te vertragen. Zij willen een buurtweg, die al 50 jaar geen buurtweg meer is, toch behouden. 

Vermoedelijk ligt de oude buurtweg intussen minstens 1,5 à 2 meter onder de parking, op sommige plaatsen zelfs 2,5 à 3 meter. 

Maar, we leven in een rechtsstaat. Alle procedures zullen keurig één voor één worden doorlopen. Het is evenwel tergend dat daardoor de realisatie van zo’n belangrijk ontwikkelingsproject wordt vertraagd. 


Andere tegenstanders van het Eurostadion op parking C vrezen voor een verfransing van de rand, een annexatie van een stuk Vlaanderen door Brussel, waar de voertaal geen Nederlands zou zijn en Brussel wordt gepromoot. 

Zij gunnen het de hoofdstad niet. Zij willen Brussel een hak zetten. Het past in hun streven naar onafhankelijkheid.  


Timing


Is er nog kans dat het Eurostadion op tijd klaar is? 

Alle juridische veldslagen zullen één voor één worden gevoerd. Bouwheer Ghelamco beschikt over een ijzersterk dossier. Het is jammer dat al deze procedureslagen moeten worden gevoerd. Ze kosten tijd, energie en geld.

Ondanks de moeilijkheden waarmee de bouwheer momenteel te kampen heeft, hebben we het volste vertrouwen in de goede afloop en wordt er uitgekeken naar de dag waarop ons land beschikt over een stadion voor internationale wedstrijden, die naam waardig.