Nieuws

Eleven Sports: de Netflix van de sportwereld?




Brussel - Tijden veranderen en dat is ook het geval voor de audiovisuele sector. 

Het kijkgedrag van sportliefhebbers ondergaat een opmerkelijke verandering, zowel bij 40-plussers als jongeren. Lineaire televisie krijgt digitale concurrentie van streamingdiensten. De BBC voorspelt zelfs dat in 2030 lineaire zenders volledig zullen verdwijnen. Eleven Sports wil anticiperen op deze evoluties. 

 

Het doel van Eleven Sports is duidelijk: de Netflix van de sport worden, vertelt Jan Mosselmans, COO Eleven Sports.  Eleven maakt sinds kort deel uit van de DAZN Group, het grootste sport streaming platform in Europa dat ook de ambitie heeft om dit wereldwijd te worden. DAZN wil de ultieme bestemming voor iedere sportfan worden. Daarom breidt ElevenDAZN zijn aabod verder uit.

  

Tijdens een eerder bezoek van schepen Quentin van den Hove aan ElevenDAZN leerden we waarom de keuze voor Brussel en mediapark in Schaarbeek een bewuste en belangrijke keuze was voor Eleven (http://openvldbrussel.be/Nieuws-2415 ). Tijdens dit tweede bezoek met minister Sven Gatz en Brussels MR-voorzitter David Leisterh gaat Eleven Sports in op een aantal concrete uitdagingen voor de sportzender: het mediadecreet en voorbehouden sportevenementen, de piraterij van de zenders, het verbod op gokreclame, het uitzenden van matchen in cafés, de taksen en contributies, … Maar het gesprek ging ook over de jobs, veel jobs, de lokale verankering, de samenwerking met alle partners in het medialandschap en het versterken van de sector in Brussel en België. 

 

Piraterij is een groot probleem. Door het IPTV-fenomeen is de online piraterij tot maar liefst 20% gestegen. “Het blijft maar verergeren en dat komt omdat zo’n modems gewoon op straat verkrijgbaar zijn en velen zelfs niet beseffen dat het illegaal is”, weet Massimo D'Amario, Managing Director Eleven Belgium & Luxemburg. Hoewel de EU-aanbevelingen heeft uitgevaardigd, moeten ze hier volgens ElevenDAZN strenger in tussenkomen. Ook is er nood aan steun van de overheid, vooral omdat het een probleem is dat niet enkel hen treft, maar ook andere spelers.

 

Als het probleem niet opgelost geraakt binnen de 10 jaar, zullen bedrijven als ElevenDAZN gerwoon niet meer bestaan.”, deelt Jan Mosselmans COO Eleven Sports met ons. Ze nemen daarom het heft in eigen handen. “Alle stakeholders beseffen dat een gezamenlijke aanpak van het probleem noodzakelijk is”, aldus Jan Mosselmans. “Het is ook noodzakelijk dat de politiek het probleem ter harte neemt. Want piraterij is een echte bedreiging van het hele mediasysteem, ook in België. Alle krachten moeten nu gemobiliseerd worden. ElevenDAZN wil hierin een voortrekkersrol spelen.”

 

ElevenDAZN introduceerde ook een licentie voor bars-en horecahouders die de kanalen van ElevenDAZN willen uitzenden in hun zaak. Zo’n licentie bestaat ook al jaren in de ons omliggende landen. “Zo’n licentie is helemaal legaal maar zorgt natuurlijk voor een cultuurverandering waar we in België nog moeten aan wennen”, aldus Mosselmans. “Dat vraagt tijd. Maar we leggen niet zomaar een licentie op, we willen horeca-uitbaters ook helpen bij het exploiteren van het uitzenden van sportcontent in hun zaak. We willen echt dat dit een win-win wordt.

  

Kortom, ElevenDAZN staat voor grote uitdagingen in een steeds veranderend medialandschap. ElevenDAZN wil koploper zijn in de digitale transformatie rond sportcontent en sportaanbod. Het bedrijf wil de ultieme bestemming worden voor iedere sportfan. Dat het die ambitie ook in België wil uitrollen zal ook de Belgische sportfan ten goede komen.