''Werkzoekenden opleiden door de werkgevers meer te betrekken'' - Khadija Zamouri
BRUSSEL - 16/11/2022 - In de commissie Tewerkstelling werd er gediscussieerd over de activering en controle van werkzoekenden. Hieronder kan u Khadija haar inbreng terugvinden.
De vraag naar de activering en controle van werkzoekenden is terecht. Als Actiris vandaag de werkwijze van voor de coronacrisis nog niet kan hervatten, wanneer dan wel?
Ondertussen telt het Brussels Gewest veel werklozen, terwijl bedrijven op zoek zijn naar werknemers. Daarnaast is er sprake van een groot aantal knelpuntberoepen. Werkzoekenden kunnen echter niet zomaar voor onverschillig welke job worden ingeschakeld. Kan het gewest niet nog meer inzetten op opleiding? Maatregelen die in Vlaanderen al worden toegepast, zoals de jobbonus, kunnen interessant zijn om het verschil tussen uitkering en loon te vergroten. Op die manier kan het gewest de impuls om te werken bestendigen. Die impuls is in Brussel immers niet meer of veel te weinig aanwezig. Meer nog: werknemers die in Brussel wonen, maar in Vlaanderen werken, hebben geen recht op de bonus. Dergelijke verschillen stimuleren werklozen niet om over de gewestgrenzen heen op te zoek te gaan naar werk.
Misschien wordt het tijd om de maatregelen opnieuw te evalueren en te bekijken of het met andere maatregelen mogelijk is om meer werklozen te activeren. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door bepaalde premies of toeslagen anders te verdelen. Het gewest moet meer inzetten op activering. Wortel en stok vormen daarbij de klassieke middelen, maar werkzoekenden moeten ook in staat zijn om het werk dat hun wordt aangeboden, uit te voeren. Momenteel sluiten vraag en aanbod op dat vlak echter slecht op elkaar aan. Er zijn veel laaggeschoolde werkzoekenden en veel jobs voor hoogopgeleiden. Dat probleem moet u wegwerken, wat een zeer grote uitdaging vormt. Het is echter mogelijk wanneer u nog meer inzet op opleiding, begeleiding en werkervaring, maar op een andere manier dan degene die u tot nu toe hanteerde.
Via opleiding krijgen werkzoekenden belangrijke vaardigheden mee, die de samenleving nodig heeft. Dat is niet alleen interessant voor de bedrijven die hen nodig hebben, maar ook voor de werkzoekenden. Zij krijgen er immers een veel beter, toekomstgericht profiel door. Om dat echt te bewerkstelligen, heb je nood aan expertise en die hebben Actiris en Bruxelles Formation zelf niet. Dat hoeft ook niet. Andere partners op het terrein kunnen meewerken. Daarom herhaal ik mijn verzoek om de werkgevers en de federaties meer te betrekken bij het opleidingstraject. Ze vormen het doelpubliek van Actiris.
Ik verwacht meer openheid van Actiris, door bijvoorbeeld in te zetten op korte uitzendarbeid om werkzoekenden ervaring te laten opdoen. Mijn zoon heeft bijvoorbeeld een vast contract gekregen na een tijdelijke opdracht als uitzendkracht. Waarom zou dat voor andere mensen niet lukken? Daar is niets mis mee. Op die manier kan een uitzendkracht hetzelfde niveau bereiken als een vast personeelslid, met soortgelijke voordelen. Ook in het digitaliseren van het activeringsproces kunnen er nog winsten worden geboekt op het vlak van snelheid, zekerheid en communicatie.
Wanneer zal het activeringsbeleid van 2019 worden hervat? Bent u dat beleid op een of andere manier aan het versterken, niet alleen via sancties en beloningen, maar ook door het gericht inzetten van meer middelen voor de opleidingen? Wordt er daarvoor meer samengewerkt met de werkgevers?
http://weblex.irisnet.be/data/crb/biq/2022-23/00035/images.pdf