Nieuws

Carla Dejonghe over metro 3: ''Nu er volop onder de treinsporen wordt geboord, is metrolijn 3 werkelijk in zicht.”




De cruciale werken voor de nieuwe metrolijn 3 zijn eindelijk van start gegaan. “Er moet onder de treinsporen van het Brusselse Noordstation worden gegraven”, legt Brussels parlementslid Carla Dejonghe, “dat is een gigantische opdracht. Eindelijk komt er nu schot in de realisatie van metrolijn 3, die het zuiden van de stad via Brussel-Noord met Schaarbeek en Evere moet verbinden.

Sinds 2007 ijvert Carla Dejonghe voor de uitbreiding van de Brussels metro, want voor het eerst in 30 jaar had de MIVB toen geen enkele investering gepland in de verdere uitbouw van de metro. Ze kreeg daarbij de steun van toenmalig minister Guy Vanhengel, die ook vond dat die metrolijn broodnodig was om ervoor te zorgen dat onze bedrijven bereikbaar bleven en dat ze zich niet in de rand gingen vestigen. Open Vld Brussel pakte toen uit met een Blauw Brusselplan, met daarop een plattegrond van het metronetwerk zoals het er in 2020 zou moeten uitzien.

Jaar na jaar bleef Carla Dejonghe in het Brussels parlement op dezelfde nagel kloppen. “Daarom voel ik mij echt opgelucht om de machines nu ook werkelijk onder het Noordstation te zien boren en om de eerste steen van de tunnel voor metrolijn 3 te zien verschijnen”, zegt Dejonghe, die de commissie mobiliteit al jaren opvolgt. “Dit zal het leven van de Brusselaar aanzienlijk verbeteren en de drempel om het openbaar vervoer te nemen verlagen. Het is een reuzestap in de goede richting.”

Om met eigen ogen te zien dat er aan de verbindingstunnel onder de treinsporen wordt gewerkt, brachten ook de minister-president, de minister van Begroting Sven Gatz en de andere bevoegde ministers een bezoek aan de werf. “Hopelijk is dit niet het eindpunt van de uitbreiding van de metro. Dit geeft alvast goede moed”, besluit Dejonghe.