Naar een Brusselse tweetalige lerarenopleiding
Vandaag stelden de departementen Onderwijs en Pedagogie van de Erasmushogeschool Brussel (EhB) en de Haute Ecole Francisco Ferrer (HEFF) het project ‘Naar een Brusselse tweetalige lerarenopleiding’ voor. Dat deden ze samen met Minister Guy Vanhengel, Voorzitter van het College van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC), bevoegd voor het Nederlandstalig onderwijs en Schepen Faouzia Hariche, bevoegd voor Openbaar Onderwijs in de Stad Brussel.
Beide hogescholen zijn het engagement aangegaan om voor hun lerarenopleiding lager onderwijs intensief samen te werken. De leraren die uitstromen uit deze opleiding zullen zowel in het Nederlandstalig als in het Franstalig lager onderwijs kunnen lesgeven. Ze zullen beter gewapend zijn om les te geven in een grootstedelijke Brusselse context, die meertalig en divers is. Ze zullen als meertalige leerkracht beter kunnen inspelen op de leefwereld en de noden van hun toekomstige leerlingen.
De eerste studenten die als tweetalige leerkracht zullen afstuderen, starten in het academiejaar 2017-2018.
Na het behalen van een diploma bachelor aan de ene instelling, kunnen studenten een aansluitend verkort traject volgen aan de andere instelling. Op die manier kunnen zij onderwijsbevoegdheid verkrijgen in twee gemeenschappen. De EhB en het HEFF zetten daarom in op het ontwikkelen van een versterkte leerlijn ‘taalverwerving en taalontwikkeling’ en een bijzondere aandacht voor lesgeven in een grootstedelijke context.
De bidiplomering wordt georganiseerd binnen het bestaande decretale kader. De opleiding voldoet aan alle andere bepalingen van de regelgeving van het hoger onderwijs en aan de basiscompetenties die een leerkracht moet verwerven. De hogescholen staan in voor de kwaliteit van de opleiding, in het bijzonder voor wat de kennis van het Nederlands en het Frans betreft.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Vlaamse Gemeenschapscommissie, de Franstalige Gemeenschapscommissie en de Stad Brussel willen meertaligheid een plaats geven in het onderwijs. Deze ambitie werd door de betrokken overheden al eerder geuit in hun bestuurs- en regeerakkoorden. De VGC neemt in deze fase de rol van facilitator en trekker op.