Nieuws

Tegen pesten op school




Brussel – 10/2/2023 | 1/10 van de elf- tot vijftienjarigen geeft aan dat ze meermaals gepest worden op school. In de RVG, voor de Nederlandstalige scholen in Brussel, keurden we een resolutie tegen pesten op school goed. Deze resolutie, een initiatief van Fouad Ahidar, vormt een extra boost om pestgedrag snel en gericht aan te pakken. Khadija Zamouri, medeondertekenaar: “We kunnen pesten nooit tolereren. Of het nu plaatsvindt op straat, op school, op de werkvloer, thuis of in de vriendenkring.”

Pesten komt stelselmatig voor op scholen. Gelukkig zijn er meer en meer aanspreekpunten, vertrouwenspersonen, begeleidingstrajecten, herstelgesprekken, enzovoort. Deze initiatieven moeten echter meer structureel verankerd worden in elke school in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Zo is de week tegen pesten een belangrijk initiatief, maar er moet het hele jaar door aandacht zijn voor dit probleem. Het voorstel richt zich, gezien de bevoegdheid van de VGC, binnen de schoolmuren om zo specifiek te werk kunnen gaan. Tegelijkertijd wordt in de aanpak van pesten net een multidisciplinaire aanpak bepleit die breed gaat en echte oplossingen aanbiedt.

Pestgedrag is moeilijk te detecteren. Er zijn extra handvaten nodig zodat gepeste leerlingen minder drempels ervaren om hun verhaal te delen. Tegenwoordig gaat het ook om cyberpesten, een veel slinksere, gemakkelijkere en anoniemere manier van pesten. Ook dit moet beter tegengegaan worden. De mentale gezondheid van onze jongeren lijdt hieronder. Zeker tijdens de puberteit zijn jongeren fragiel, ze zijn op zoek naar zichzelf. Wie dan te maken krijgt met pesten, kan de gevolgen ervan meedragen voor de rest van zijn leven. Mentale problemen, onzekerheid, pijn, verdriet, niet alleen het kind krijgt ermee te maken maar ook de familie.

Pesten weegt ook zwaar op de schouders van de ouders. Zij moeten ook betrokken worden in de oplossing. We moeten meer inzetten op preventie. Er moet remediërend en doeltreffend ingegrepen worden met een sterkere begeleiding die de situatie vanuit alle invalshoeken benaderd. Daarvoor hebben we de steun nodig van het hele College.

Ook kinderen die pesten moeten begeleiding krijgen. Kinderen die pesten, zijn vaak zelf gepest geweest of worstelen met andere problemen. Een goede begeleiding en ondersteuning vanaf zeer jonge leeftijd is een groot deel van de oplossing. Zo creëren we zelfvertrouwen waarop ze kunnen bouwen en terugvallen. Er zijn reeds een aantal structuren in ons Nederlandstalig onderwijs die hier goed op inzetten. Kinderen moeten in de kleuterklas al leren communiceren over wat ze voelen en denken. Als een kind communicatief vaardig is, wordt detectie een stuk makkelijker. In het voorstel staat ook dat we aandacht moeten hebben voor de meest kwetsbaren, zoals kinderen met een handicap of kinderen die gewoon een beetje anders zijn. De resolutie vermeldt ook dat het risico op een zelfmoordpoging tot drie keer hoger is bij gepeste kinderen. Dat moeten we te allen koste aanpakken.

De drempels die jongeren ervaren binnen de bestaande en nieuwe structuren moeten verlaagd worden. Er moet ook duidelijk gecommuniceerd worden waar gepeste kinderen terechtkunnen. We moeten ook voorkomen dat het slachtoffer gestraft wordt. We zien dat het gepeste kind vaak als eerste de school verlaat terwijl de pester op school blijft. Zo blijft het probleem natuurlijk aanwezig. Daarom moet de hele leefomgeving van het kind betrokken en ondersteund worden.