Nieuws

Op bezoek bij Kanaal Z : Het communicatiekanaal voor economisch België




Brussel - Kanaal Z, bekend als Canal Z in Franstalig België, is een Belgische televisiezender die zich toelegt op economische verslaggeving. Als de enige businesszenders in Vlaanderen, Wallonië en Brussel, is Kanaal Z een open zender met een generalistisch karakter. Hun doel is om te informeren en signaleren op een rationele en verrijkende manier. De fusie van de nieuwsredacties van Trends en Kanaal Z bij Roularta gaat gepaard met een rebranding van de televisiezender, die vanaf nu, net als Trends onder het motto 'Change The Game', opereert.

 

Het aanbod van Kanaal Z is zeer gevarieerd en gespecialiseerd en gaat van beursinformatie tot ‘mastercooks’. Het is een zender met meerdere thema's. De meest voorkomende onderwerpen blijven wel: financieel-economisch, sociaaleconomisch, zakelijk, economie en geld. Dus hoewel ze een breed publiek aanspreken, trekken ze voornamelijk financieel geëngageerde burgers aan, de "homo-economicus". Dat is niet noodzakelijk hetzelfde publiek als de VRT bijvoorbeeld. Ze beschouwen zichzelf eerder als aanvullende zender. 

 

 

Om hun ‘wide range’ aan programma’s waar te maken, doen ze beroep op verschillende doelgroepen. Ondernemers, zelfstandigen, .. ook de kleinere kmo’s mogen hun pitch presenteren. Ze laten iedereen aan het woord en dit maakt hen dan ook zo authentiek. 

En het werkt goed, dagelijks bereiken ze 467.000 kijkers over heel België en zijn ze de meest bekeken live-uitzending. “We ervaren echt een aantrekkingskracht naar onze zender toe, we hebben het zelf vaak over het ‘Z-momentum’”, weet Christel Veris ons te vertellen. Kim Maes vult aan: “Dit komt volgens ons doordat we to-the-point zijn en trachten complexe materie begrijpelijk en toegankelijk te maken. We stellen ons steeds de vraag: Welke toegevoegde waarde kunnen we bieden? 

 

 

Daarbij hebben Kanaal Z en Trends sinds 2 mei hun intrek genomen in een gloednieuwe, ultramoderne studio in het Brussels Media Center in Evere. Dit betekent een keerpunt voor hen, de nieuwe studio biedt veel mogelijkheden. Ze willen hun studio beschikbaar stellen aan andere bedrijven en zelfstandigen en dienen als een servicepunt. Het zal helpen om verder ideeën tot leven te brengen, relevant te blijven en zo hun invloed te vergroten. 

 

Kanaal Z is duidelijk niet alleen een televisiezender, maar een communicatiekanaal dat een belangrijke rol speelt in het informeren en verbinden van economisch België.