Nieuws

Impact van minder dienstencheques voor personen met een handicap




 Sinds 2023 is er een nieuwe regeling: personen met een handicap mogen 1.000 dienstencheques aanvragen, i.p.v. 2.000 zoals vroeger. Dat is nog steeds dubbel zoveel als particulieren, maar personen met een handicap hebben natuurlijk meer ondersteuning nodig. Khadija ondervroeg de minister dan ook over de reden en impact van deze wijziging.

 

Dienstencheques werken bijzonder goed in Brussel, mede dankzij de metro. Het is ook logisch dat eens dit systeem vlot loopt het moet bijgestuurd worden, financieel, om het duurzaam voortbestaan ervan te waarborgen. Het optrekken van de tarieven lijkt logisch. “Trouwens, even belangrijk zal zijn om op termijn, het businessmodel van de dienstenchequesbedrijven te versterken én het statuut van de werknemers in deze sector aantrekkelijk te houden” zegt Khadija Zamouri.

 

Het systeem van de dienstencheques heeft zijn nut al bewezen. Uit tal van studies blijkt het terugverdienmodel. Spijtig voor het gewest uiteraard dat de onmiddellijke terugverdieneffecten naar de sociale zekerheid en federale overheid gaan en niet naar de gewesten die de financiële inspanning leveren. Maar zelfs dan blijft het een belangrijke investering.

 

Wijziging aantal aankoopbare dienstencheques

Een eerste belangrijk gegeven is dat er slechts weinig personen meer dan 1.000 dienstencheques aankopen. Dat percentage hangt al zeker sinds 2018 rond de 0,07%, wat goed was voor 87 gebruikers in 2022. Het aantal personen die meer dan 500 dienstencheques aankoopt per kalenderjaar stijgt wel (dat kunnen eenoudergezinnen zijn, gebruikers met een handicap of gebruikers met een kind met een handicap ten laste). In 2018 waren dat er 1.920, maar in 2022 spraken we van 2.484 gebruikers die tussen de 500 en 1.000 dienstencheques aanvragen. 

 

Dat je als gebruiker niet meer dan 1.000 dienstencheques mag aankopen, betekent ook een besparing voor de overheidskosten. Er zouden 210.604 dienstencheques minder uitgeschreven worden, wat een maximale besparing van bijna 4 miljoen euro vertegenwoordigt.

 

Toch was dat niet de reden voor de aanpassing van de wet. Het doel was om het gebruik van dienstencheques te beperken tot de specifiek toegestane activiteiten, zoals schoonmaak, boodschappendienst, vervoer van personen met beperkte mobiliteit en strijkwinkels. Andere activiteiten, zoals kinderopvang of het verzorgen van bejaarden en zieken, zijn niet toegestaan onder het dienstenchequesysteem. Bijgevolg lijkt het de minister logisch dat 2.000 dienstencheques (wat neerkomt op ongeveer 8u per dag) te veel is. 

 

Khadija kan zich wel vinden in de logica van de minister. Het aantal geraakte gebruikers blijkt ook klein. Bovendien kan de limitatie bijdragen aan het waarborgen van de begeleiding en dagelijkse prestaties van huishoudhulpen. De minister geeft echter niet aan of er overleg geweest is met de organisaties van het terrein. Organisaties zoals Le Phare, VAPH of andere bijstandsorganisaties staan heel dicht bij de personen en hebben vaak een goed idee van wat er nodig is. Khadija hoopt dat ze betrokken worden bij aanpassingen in de wet.

 

Vraag @Johan

“Dit houdt in dat alle andere activiteiten ten strengste verboden zijn in het dienstenchequesysteem. Het is onder meer verboden om activiteiten zoals kinderopvang, het thuis verzorgen van bejaarden en zieken of ziekenoppas uit te voeren.” – Clerfayt

 

ð Is er veel zwartwerk in die activiteiten? 

ð Is een uitbreiding van het dienstenchequessysteem voor dergelijke activiteiten niet net interessant? Of is het omdat er een diploma/certificatie voor dergelijke beroepen nodig is?