Nieuws

Bezoek Carla Dejonghe aan Syntra Brussel - “Een leven lang leren is geen holle slogan”




BRUSSEL - Syntra Brussel biedt opleidingen aan gericht op ondernemers en ondernemers in spé. De opleidingen zijn praktijkgericht. De leraars komen uit de praktijk. “Je voelt dat Syntra opleiding benadert vanuit het ondernemersperspectief, eerder dan vanuit onderwijs. Daar ligt hun DNA,” vat Carla Dejonghe (Parlementslid Open Vld Brussel) het bezoek samen.

 

Kentekenend hiervoor is dat Syntra sinds twee jaar onder het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) valt voor het grootste deel van hun activiteiten, m.n. avond-, dag- en voltijdse dagopleiding. Cursisten kunnen zich bijscholen, specialiseren, verdiepen en vooral heroriënteren met opleidingen bij de SYNTRA. Zo zijn er dag- en avondopleidingen gericht op zelfstandige beroepen (grafische vormgeving, vastgoed makelaar, kapper, …), of voltijdse dagopleidingen voor mensen die hun weg niet noodzakelijk vinden in het theoretisch aanbod van het voortgezet hoger onderwijs. In Brussel zet Syntra extra in op meertaligheid en diversiteit. 

 

Carla Dejonghe“Onze bedrijfsbezoeken geven ons een goed beeld van wat er leeft bij de ondernemers. Het klassiek model waar je van de schoolbank naar de arbeidsmarkt gaat, volstaat niet. Syntra biedt permanente opleiding en scholing vanuit het ondernemersperspectief. Het is de perfecte aanvulling”.  De focus ligt op opkomende beroepen, op digitale vaardigheden, innovatie en duurzaamheid. “1 op 3 van de afgestudeerden binnen het SYNTRA-newterk wordt binnen de 5 jaar zelfstandige” vertelt Nicolas Blancquaert (directeur Syntra Brussel) trots.“Het klinkt als muziek in de oren van een liberaal” reageert Carla Dejonghe.

 

Duaal leren

 

Aanvullend op dit perspectief zet Syntra in op duaal leren waarbij leerlingen vanaf hun 15 jaar vier dagen leren in een bedrijf (werkplekleren), met een dag aangepaste les op de campus.  Als de slogan “leven lang leren” de vorige opleidingen goed samenvat, dan kan je duaal leren best samenvatten met “schoolmoe is niet hetzelfde als leermoe”. Duaal leren geeft aan jongeren die nog leerplichtig zijn de kans om al doende een beroep te leren. 

Dit concept dat in landen als Duitsland en Zwitserland wijd verspreid is, geraakt bij ons maar moeilijk van de grond, stelt Carla Dejonghe vast: “Ondernemingen moeten meer betrokken worden bij het bepalen van de opleiding duaal leren. De vraag moet komen vanuit ondernemingen, vanuit een arbeidsplaats zelf en daar kunnen scholen of opleidingcentra dan verder mee aan het werk gaan.” Er is voorlopig wat weerstand vanuit het onderwijs. Ze zien het als concurrentie, waar het eigenlijk een perfecte aanvulling is. “Het is belangrijk dat men het nut van duaal leren inziet. 70% van de richtingen die worden aangeboden bij duaal leren zijn knelpuntberoepen.”, weet Nicolas Blancquaert ons te vertellen.