Nieuws

Innovatie geeft de doorslag voor een 'Mental Shift'




In Bruzz verscheen onlangs een goed artikel: “De fiets is de nieuwe auto: hoe de longtail de stad verovert”. Longtails zijn elektrische fietsen voorzien van kinderzitjes die je overal ziet opduiken. 30 jaar fietslobby, sensibilisering, soms moraliseren over ecologische gevolgen van de wagen, heeft niet kunnen verwezenlijken wat de batterijtechnologie in amper 5 jaar heeft bereikt: de doorbraak van de fiets in een heuvelachtige stad als Brussel.  Innovatie heeft de doorslag gegeven in dit voorbeeld. 30 jaar sensibilisering, vaak met terechte argumenten, hebben zelfs, zoals het artikel mooi aangeeft, een contraproductief effect gehad: het heeft het gebruik van de fiets opgezadeld met het etiket “bobo”. Ik kan het weten. Ik ben er wellicht één, een bobo op de fiets, een brompton-Vlaming in de hoofdstad, Om het met de zanger Renaud over Les bobos te zeggen: “Par certains côtés, j’imagine que je fais aussi partie du lot”.

 

Moraal van het verhaal: we moeten meer aandacht hebben voor toepassing van innovatie, dan voor sensibilisering (laat staan moralisering). De pragmaticus zegt dan dat beide weldegelijk belangrijk zijn, maar dat we alvast de verhouding moeten omkeren, 80% innovatie, 20% sensibilisering (en dan liefst in functie van innovatie). We worden welvarend, ook klimaatvriendelijker door slim te zijn, eerder dan door elkaar de les te spellen.

 

Startups

Met Open Vld-Brussel gaan we regelmatig op bezoek bij ondernemers, zowel grote als kleine. De blauwe draad doorheen deze bezoeken is, malgré nous, innovatie. We bezochten Kaspard, een door en door Brusselse Start Up. Ze hebben in enkele jaren tijd een nieuwe technologie ontwikkeld voor valpreventie in rusthuizen. Ze kregen steun van Innoviris, van Finance.brussels, van de cluster lifetech van hub.brussels. Het is technologie die de kwaliteit van het leven van ouderen en hun families verbetert, die de werkomstandigheden van het zorgpersoneel verlicht en tijd vrijmaakt voor persoonlijke en kwalitatieve zorg. De technologie is ook een besparing, niet zozeer voor de rusthuizen zelf, maar voor de sociale zekerheid (minder ongevallen betekenen minder hospitalisaties). Wat ontbreekt er: de implementatie van de technologie op het terrein, in de rusthuizen …

 

We bezochten Agifly: een startup die ook digitale oplossingen biedt voor het berekenen van de energieprestatie van gebouwen (EPB) en de kosten voor energierenovatie kan berekenen. Brusselse technologie, ontwikkeld in een Brusselse incubator, met gewestelijke steun, die vandaag wordt toegepast door Vlaamse steden en gemeenten en door het Vlaams gewest, maar haar weg maar moeilijk vindt naar het Brussels beleid. De Renolution strategie is de juiste keuze, maar in de implementatie gaat de aandacht misschien meer naar sensibilisering via vzw’s dan naar innovatie.

 

Are friends electric?

We bezochten Brusol. Een Brussels bedrijf, amper 7 jaar geleden van start is gegaan. Ze leggen zonnepanelen op daken via een derde investeerder systeem. Dat systeem staat er garant voor dat Brusol enkel installeert als de investering voor hen, en dus ook voor de eigenaar van het gebouw zeker is. Anders geformuleerd: ze gaan geen panelen installeren op een dak in de schaduw om nutteloos quota te halen. Vier winnaars: 1, de gebruiker die minder voor zijn energie betaalt. 2, Brussel en België die hun afgesproken quota voor duurzame energie halen. 3, de ondernemer die een bedrijf laat draaien en over de 150 werknemers tewerkstelt. 4, niet onbelangrijk, het klimaat uiteraard!  De verliezer? Misschien het eigen groot gelijk, de ideologie van diegenen die vinden dat ondernemers geld verdienen op de kap van de kleine man, de nostalgici die hunkeren naar eenvoud van vroeger …  

 

Een fantastisch bedrijf, met 5000 installaties, marktleider in Brussel. Een sociaal ondernemer die ook vluchtelingen en ex-gedetineerden opleidt en aanwerft via speciale propgramma’s. Als liberalen waren we onder de indruk. Ik heb enkele voorbeelden gegeven. Voor elk van die drie bedrijven: Kaspard, Agifly en Brusol, zijn er ook hun concurrenten die fantastisch ondernemen en innoveren.    

 

Om de vraag van Gary Numans Tubeway Army “Are friends electric?” te beantwoorden: onze vrienden zijn elektrisch, digitaal, innovatief en ondernemend!


J.B.