Nieuws

Open Vld en MR bezoeken samen de Tervurenlaan: “Het bestaande fietspad moet gerenoveerd worden”




Vandaag kwamen Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) en Brussels parlementsleden Carla Dejonghe (Open Vld), Alexia Bertrand en Anne-Charlotte d’Ursel (MR) samen op de Tervurenlaan aan het Vierarmenkruispunt om het verkeer en de huidige inrichting te bekijken. Het plan om een deel van die laan tijdelijk om te vormen tot een fietspad is door Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters stopgezet. “Goed nieuws, want er is al een fietspad langs de Tervurenlaan dat enkel gerenoveerd dient te worden”, althans Carla Dejonghe, tevens Open Vld-fractievoorzitster in het Brussels parlement. "Dat is trouwens veel aangenamer dan het geplande fietspad uit het proefproject, waarbij men net naast het drukke autoverkeer moet fietsen”, vervolledigt Alexia Bertrand.

 

Het Vierarmenkruispunt is één van de belangrijkste Brusselse verkeersaders en een ware ingangspoort voor Vlaanderen. Deze staat gekend als een druk punt met heel wat filevorming tijdens de spitsuren. Door twee rijstroken ter hoogte van de Tervurenlaan te vervangen door fietsroutes, zou het probleem enkel verergerd worden, althans volgens Dejonghe en Bertrand. “Wij begrijpen dat het de bedoeling is om mensen te motiveren de fiets te verkiezen boven de auto. Van de ene dag op de andere gaan miljoenen Belgen weliswaar niet zomaar van vervoersmiddel veranderen, maar dan zit je wel jarenlang met de verstopping van één van onze belangrijkste verkeersaders,” legt Dejonghe uit. “Sluipverkeer zou de leefbaarheid van de omliggende straten fel naar beneden brengen, en dan hebben we het nog niet eens over de economische impact op het Brussels gewest,” vervolgt Bertrand. Bovendien zou een fietspad al bestaan, maar zou die gewoonweg niet voldoen aan de huidige standaarden om een volwaardige fietssnelweg te kunnen zijn. Carla Dejonghe: “Dan is de oplossing toch simpel, niet? Renoveren die handel.

"Het Terkamerenbos, de Woluwelaan, de verwijdering van het Herrmann-Debrouxviaduct, de afslanking van de Keizer Karellaan en de Tervurenlaan… Al deze projecten doen afbreuk aan de aantrekkelijkheid van Brussel", aldus Anne-Charlotte d'Ursel. "Daarom zijn we blij dat het proefproject op de Tervurenlaan van de baan is."

 

Sint-Pieters-Woluwe (waar Dejonghe, Bertrand en d’Ursel gemeenteraadsleden voor Open MR zijn) stemde deze week een motie tegen de oorspronkelijke plannen, net als buurgemeente Sint-Lambrechts-Woluwe. Na overleg hakte minister Peeters de knoop door: in plaats van extra rijstroken te verwijderen, zal De Werkvennootschap (DWV) onderzoeken hoe het bestaande fietspad kan omgevormd worden tot een fietssnelweg. Niet het verwijderen van rijstroken zou mensen motiveren om van de auto op de fiets over te stappen, maar een hogere belevingswaarde voor de fietser. “We maken werk van een fietsbrug over het Vierarmenkruispunt waarvoor een bedrag van 3,6 miljoen euro is opgenomen in het investeringsbudget 2021. Ik heb nu aan DWV gevraagd te onderzoeken hoe het bestaande fietspad evenwijdig met de Tervurenlaan kan omgevormd tot een volwaardige fietssnelweg, zodat we een hoogwaardige fietsverbinding hebben tussen het kruispunt en Brussel”, besluit Lydia Peeters.