Nieuws

Carla Dejonghe: 'Integratie van Waterbus in MIVB-net is een feit!'




BRUSSEL - In 2007 lanceerde Brussels Parlementslid Carla Dejonghe (Open Vld) een debat over openbaar vervoer op het kanaal (Open Kanaal). De commerciële snelheid die haalbaar is met boten op het kanaal tussen Vilvoorde en het centrum van de stad is beperkt. “De boten kunnen door de terugslag van de golven niet de nodige snelheid halen,” legt Carla Dejonghe uit.  Maar toch moeten we een bootdienst uitbouwen, al is het maar om toeristische en recreatieve redenen, was haar standpunt. “We verbinden zo een aantal belangrijke plekken met elkaar: Vilvoorde-city, het Park van Laken, dat hopelijk ooit gedeeltelijk toegankelijk wordt voor het publiek, de Japanse Toren en het Chinees Paviljoen, de nieuwe wijk aan Turn en Taxis, het centrum aan de Dansaertstraat, Molenbeek en Metrostation Graaf van Vlaanderen”. Enkele jaren later in 2013 kwam de Waterbus er. 


“Zo integreren we het kanaal in de stad”, aldus Dejonghe. “In commissie mobiliteit van het Brussels Parlement vroegen afgelopen week tal van parlementsleden terecht om het aanbod van de Waterbus ook op te nemen in het MIVB-net. We moeten hem opnemen in de communicatie en in de de Brupass- en de tariefzone. Beetje bij beetje komen we tot een echt mobiliteitsbeleid op maat van de Brussels Metropolitan Region waar bus, tram, trein, autodelen, fietsdelen, privévervoer en tuti quanti in geïntegreerd geraken. Het is een nieuwe mindset. En daar moet de Waterbus en het kanaal ook deel van worden ”. 

Afbeelding: Carla Dejonghe heeft alvast voor de gelegenheid, stripitekeninggewijs, als Kate Winslet geposeerd op de Waterbus.