Nieuws

Er is een wereld na Corona




Roland Duchâtelet en Open-Vld kandidaat-voorzitster Els Ampe zijn beiden burgerlijk ingenieur. Ze leerden elkaar tien jaar geleden kennen: Roland was senator en Els volksvertegenwoordiger. Els is moeder van vier kinderen. “We vinden beiden dat algemeen belang moet voorgaan op partijbelang.” Ze hebben samen een opiniestuk geschreven over de coronacrisis.

Het coronavirus maakt slachtoffers. De schade is enorm. Ons leven staat op zijn kop. Toch is er een wereld na corona. De vraag is hoe snel corona onder controle is. Het virus brak uit in Wuhan, China. Ondertussen leiden de mensen er weer een normaal leven, twee maanden nadat de overheid drastisch ingreep.

Minder ministers

Ondernemers moeten ver vooruit denken om te overleven: wij hebben bij Melexis al op 3 februari coronarichtlijnen verspreid. De politiek loopt achter. In de VS wordt het erger dan in Italië en China. Vooruitkijken is nochtans de taak van een politicus. Ook in België kwamen de maatregelen te laat. Evenementen en cash betalingen hadden al eerder moeten stoppen. Scholen hadden al eerder moeten overschakelen op digitaal onderwijs. Gelukkig hebben we in België goede geneeskunde. Maar voor snelle beslissingen hebben we minder ministers nodig en een premier die rechtstreeks verkozen is, van aan de zee tot in de Oostkantons.

Groeiplan tegen verarming

Corona zal leiden tot een recessie. Vergelijkbaar met de financiële crisis in 2008. Dankzij herverdeling via onze sociale zekerheid zal onze bevolking daar minder last van hebben dan in de VS. Maar de recessie komt bovenop een verarming. De voorbije tien jaar is de koopkracht verminderd. Te veel administratie en belastingen. De prijs van een huis is meer gestegen dan het loon. Mensen zijn boos. Dat zie je aan de verkiezingsuitslagen. Corona doet er een schep bovenop. In België wordt de welvaart al sterk herverdeeld maar de lonen van de werkende mensen en de pensioenen zouden hoger mogen zijn. Daarom hebben we een groeiplan nodig. Zonder groei geraken de pensioenen niet betaald. Het is onverantwoord om jongeren daarmee op te zadelen. Anno 2020 maken robotten auto's, smartphones, voedsel ... Mits een goede politieke besluitvorming is er genoeg voor iedereen.

Corona innoveert de wereld en de politiek

Bedrijven evolueren elke dag terwijl de politiek draait zoals 170 jaar geleden. De particratie moet veranderen in een echte democratie. Politici moeten zichzelf heruitvinden want nu verspillen ze tijd in vruchteloze vergaderingen. Dankzij corona zijn vergaderingen korter. Zo is er meer tijd voor actie. Elke crisis heeft een lichtpunt.

China is twee maanden lang een laboratorium geweest. Bedrijven en overheid leerden er anders werken. Na het coronavirus zal er in het bedrijfsleven minder gereisd worden.

90 procent van de vergaderingen zullen 'virtueel' blijven, via internet. We zochten toch naar reddingsmiddelen voor het milieu? Wel, het coronavirus zal daartoe bijdragen. Wie gisteren van Brussel naar Rome vloog voor 40 euro zal dat binnen enkele maanden opnieuw doen. En tegelijk zal die blijven protesteren tegen bedrijven zodat die meer milieumaatregelen nemen. Maar mensen zullen hun gedrag pas wijzigen als de tickets duurder worden.

Dichter bij huis werken

Corona dwingt ons dichter bij huis te werken. Wie elke dag van Sint-Truiden naar Brussel pendelt en terug om voor zijn computer te zitten, kan twee uur per dag besparen door in Sint-Truiden te werken. Fileprobleem opgelost. Het milieu zegt “dank u”.

Ons onderwijs ondergaat de grootste verandering want lesgeven kan zonder leraren en gebouwen. De innovatie in onderwijs en politiek is ver achtergebleven op het bedrijfsleven. Corona versnelt innovatie. Veel kinderen leren meer door te doen en kennis te delen dan door stil te zitten en te zwijgen.

De tijd dat wie een school wil oprichten alleen denkt aan een gebouw, is voorbij. Veel ouders zien de school als 'babysit'. Onderwijzen en babysitten zullen in de toekomst afzonderlijk bekeken en anders opgelost worden.

Zelfrijdende auto's

Corona doet ons nadenken over hoe we bewegen. Een zelfrijdende auto is nu veiliger dan een propvolle bus. Corona versnelt de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. In Vlaanderen rijden nog belbussen die voor 98 procent door de belastingbetalers worden betaald. Voor wie pubers heeft die moeten vervoerd worden naar allerlei hobby's is de zelfrijdende auto een zegen. Voor veel gezinnen betekent de zelfrijdende auto een halve dag congé.

Roland Duchâtelet en Els Ampe
Gepubliceerd in Het Belang Van Limburg op dinsdag 17 maart 2020.