Nieuws

Stefan Cornelis pleit voor positieve communicatie rond maatregelen om Brusselse economie er terug bovenop te helpen




Zowel de Brusselse als federale regering namen efficiënte maatregelen om de Brusselse economie er terug bovenop te helpen. Negatieve communicatie, waaronder de fameuze Brusselbashing en de bijhorende Blame-game, zal de zaken enkel maar verergeren en de fameuze selffulfilling prophecy verder vervullen. Dus we moeten een goed doordachte communicatie op poten zetten.

Tussenkomst van de heer Stefan Cornelis, Open VLD parlementslid, tijdens de Commissie Economische Zaken, op 21 April 2016, van het Brussels Parlement.

Ondanks de vele verwezenlijkingen van Guy Vanhengel en de rest van de Brusselse regering beleeft Brussel woelige en ongeziene tijden. De Brusselse ‘lock-down’ van november 2015, de aanslagen van 22 maart 2016, de ‘on’bereikbaarheid van Brussel omwille van de tunnelproblematiek hebben geleid tot de creatie van een desastreus imago van ons Gewest. Bovendien kwam het ‘Brusselbashen’ weer duidelijk in de mode en kreeg nationale en internationale weerklank in de media, met alle gevolgen vandien voor het merk ‘Brussel’ en de toeristische en zakelijke attractiviteit waarvan Brussel geniet als hoofdstad van Europa en België.

De implicaties van de gebeurtenissen en het ‘Brusselbashen’ laten zich nu heel hard voelen. Vele handelszaken, voornamelijk in de horeca staan leeg en dreigen nu dicht te gaan. BECI schatte dat er 10.000 jobs bedreigd zijn als consequentie van de sombere evenementen en het negativisme waarmee Brussel wordt geconfronteerd. Volgens BECI blijkt de sociaaleconomische impact op bedrijven dubbel zo hoog te liggen als na de lock-down. Sommige sectoren ondergaan omzetverliezen van 20 tot 40%, in sommige sectoren gaat het zelfs om omzetverliezen van 80%. Buitenlandse investeerders hebben een terughoudende houding betreffende investeringen in Brussel en het congrestoerisme heeft een duidelijke klap gekregen.

De noodkreten van ondernemers worden alsmaar luider in de pers uitgesmeerd. En dit ondanks de vele economische maatregelen die genomen werden door de Brusselse Regering. Ook de federale regering heeft bijstand beloofd. 

Nochtans kunnen sommige economische maatregelen soelaas brengen. Ondernemers en sectorale partners, met de steun van de Brusselse regering, lanceerden recentelijk de website stronger.brussels. Deze website heeft de ambitie om bedrijven te adviseren betreffende uitstel van BTW betalingen, onderhandelingen met de RVA, gedeeltelijke werkloosheid van het personeel wegens overmacht. Ik wil hierbij de ondernemers voor hun uitstekende initiatief feliciteren.

De Brusselse regering besliste ook om de citytax te schrappen ten voordele van de hotelsector die eveneens hard getroffen wordt. Dit vertegenwoordigt een inspanning van 12 miljoen euro. Toeristen krijgen ook een gratis pas voor het openbaarvervoer. Verder is er een extra inspanning van 5 miljoen euro om liquiditeitsproblemen van sommige Brusselse bedrijven te kunnen vrijwaren. Dankzij het initiatief make.brussels worden de burgers van ons gewest ook opgeroepen om hun ideeën te delen om in 10 handelswijken in het centrum van Brussel een nieuwe aantrekkingskracht te geven. De 10 ideeën, met de meeste stemmen, kunnen elk 30.000 euro steun genieten. Het initiatief blijkt nu al ronduit een succes te zijn. Vanuit de gewesten, samen met bedrijfsorganisaties, wordt er eveneens gewerkt aan een internationale en nationale campagne om het imago van Brussel op te krikken. De Brusselse regering plant eveneens een groot seminarie volgende week op 28 april waar er extra zal worden nagedacht over verschillende mogelijkheden om het imago van Brussel terug op te krikken.

Verder moet de bereikbaarheid, en het imago daarvan, van Brussel nu echt drastisch gaan verbeteren. Dit start natuurlijk bij de internationale bereikbaarheid. De luchthaven moet daarom zo snel mogelijk terug op volle capaciteit draaien om de toeristen, investeerders en bedrijfsleiders weer aan te trekken. De lokale bereikbaarheid, en de saga daarrond, moet ook verbeteren. Dit betekent dus dat er echte antwoorden moeten komen op de tunnelproblematiek en dat er meer informatie verschaft moet worden ten opzichte van de voordelen van de voetgangerszone in de stad, ten voordele van de burger en onze handelaars.

Tenslotte roep ik op om grondig na te denken over de o zo belangrijke communicatie die al deze maatregelen zal begeleiden.

Een communicatie die uitermate zal gestroomlijnd moeten worden en dit best in overleg met alle andere entiteiten, zowel federaal, gewestelijk als gemeentelijk.

Er zal duidelijk en positief moeten gecommuniceerd worden, en natuurlijk sereen. Radiostilte is uit den boze evenzeer als schreeuwerige barnumreclames. Want wat baat al het geblaat als OCAD duidelijk aangeeft waakzaam te zijn met het oog op een nieuwe golf van terugkerende Syriëstrijders…

Daarom roep ik alle schreeuwlelijkerds op om eindelijk eens te zwijgen en het niet erger te maken dan het al is.

Negatieve communicatie, waaronder de fameuze Brusselbashing en de bijhorende Blame-game, zal de zaken enkel maar verergeren en de fameuze selffulfilling prophecy verder vervullen. Want dit kost jobs en provoceert leed bij de families, en niet alleen in Brussel maar ook in heel België, dat moet nu iedereen toch beseffen?

In 1792 werd Parijs bedreigd door Pruisische troepen, toen werd Danton beroemd door zijn oproep: « De l’audace, encore de l’audace, toujours de l’audace... ». Brussel heeft dat vandaag misschien meer dan ooit nodig.