Nieuws

Opening tram 8: liberalen willen tram doortrekken naar luchthaven Zaventem




Vandaag wordt tram 8 ingehuldigd. De nieuwe snelle tramlijn verbindt Louiza met het metrostation Roodebeek in Sint-Lambrechts-Woluwe. Het traject van de lijn loopt door Brussel, Elsene, Watermaal-Bosvoorde, Oudergem en de twee Woluwes. Naar aanleiding van de inhuldiging pleiten Franstalige en Nederlandstalige liberale kandidaten uit de beide Woluwes ervoor om de tram op termijn door te trekken tot in Zaventem.

Alexia Bertrand en Carla Dejonghe, lijsttrekster en nummer 5 Open MR (Sint-Pieters- Woluwe) en Amélie Pans en Serge Stroobants, lijsttrekster en nummer 4 MR+ (Sint-Lambrechts-Woluwe), roepen het Brussels gewest op om hierover zo spoedig mogelijk in overleg te treden met de Vlaamse regering.

Alexia Bertrand: “Wij hebben de verlenging van deze tramlijn in ons programma opgenomen, omdat we ervan overtuigd zijn dat een snelle tramverbinding tussen het (Zuid)oosten van Brussel en de Luchthaven van Zaventem een enorme verbetering voor de mobiliteit in de regio zou zorgen. De nieuwe tramlijn zou zo langs de Woluwelaan ook kunnen halt houden bij een flink pak industriezones (Sint-Stevens-Woluwe, Diegem-Machelen)

Amélie Pans, lijsttrekster MR+ (Sint-Lambrechts-Woluwe). “Onze gemeente zou er wel bij varen mocht er minder doorgaand autoverkeer via de Woluwelaan Brussel binnenrijden. We merken dat steeds meer pendelaars sluipwegen gebruiken in Sint-Lambrechts-Woluwe en dat heeft enorme gevolgen op de luchtkwaliteit, files en de globale levenskwaliteit van onze gemeente. Voor de inwoners van onze gemeentes en buurgemeentes zou het een goede manier zijn om via zachte mobiliteit de luchthaven te bereiken.”

Metropolitaan denken, samenwerking over de gewest- en gemeentegrenzen

Carla Dejonghe, (Sint-Pieters-Woluwe) pleit al langer voor meer samenwerking tussen gewesten en gemeentes op het vlak van mobiliteit: “Zowel de Lijn als de MIVB baten vandaag buslijnen uit die voor een groot stuk over hetzelfde traject rijden. Een vaste tramverbinding, met een hogere capaciteit als de bussen, op dit traject zou een heleboel mensen kunnen overtuigen om de auto in te ruilen voor het openbaar vervoer.” Voor Dejonghe zou deze verlenging een testcase kunnen zijn voor een praktische samenwerking tussen de Lijn en de MIVB op het vlak van het gedeeld uitbaten van eenzelfde openbaar vervoersverbinding.

Serge Stroobants: “We wonen in één van de economisch sterkste regio’s van Europa, maar de fileproblematiek dreigt die deels teniet te doen. Dat komt omdat iedereen op zijn eiland blijft werken. Tramlijnen moeten gewoon doorgetrokken kunnen worden van Brussel naar de rand. Met goede afspraken en door samen te werken in een open geest, moet dit mogelijk zijn.”