Nieuws

Nieuwe technologie voor Oudergem




Eind 2015 lanceerde de gemeente Oudergem als tweede gemeente in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een eigen mobiele applicatie ‘Oudergem Auderghem’ die je kan downloaden op smartphones en tablets. Om weer helemaal mee te zijn met deze nieuwe technologische ontwikkeling, trekken we naar Wim Vanobberghen. Als onderzoeker naar het gebruik en de ontwikkeling van nieuwe media en informatie- en communicatietechnologieën (VUB), is hij de geknipte man om ons hierover wat meer uitleg te geven. 

Een eerste logische vraag. Wat kan je precies met de mobiele applicatie doen? 

Wim: Met de applicatie kan je snel informatie vinden over de gemeentelijke diensten (openingsuren, telefoonnummers, e-mailadressen) en uitleg krijgen over de procedures voor het aanvragen van documenten. Je kan ook een kalender van evenementen die plaatsvinden in Oudergem raadplegen. Via de functie ‘Om me heen’ zoek je snel winkels, restaurants, bedrijven, sportzalen of culturele faciliteiten in jouw buurt, inclusief routebeschrijving.

Jij droomde hier ongetwijfeld al langer van. 

Wim: Absoluut. Als Open Vld Oudergem pleitten we bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 al voor een gemeente die op een meer proactieve en moderne manier communiceert. De komst van de applicatie is voor ons alvast een stap in de goede richting en we hebben schepen van Informatica Dirk Hoornaert (SAMEN) in dit project altijd gesteund. De grote uitdaging is nu de applicatie onderhouden en actueel houden. Daar moet men nu een plan voor uitwerken. De applicatie zou op termijn moeten evolueren van een loutere informatieverstrekker naar een middel dat de Oudergemnaren actief kunnen aanwenden. Ik denk dan onder meer aan het aanvragen van bepaalde gemeentelijke documenten, maar bijvoorbeeld ook aan het digitaal melden van zwerfvuil. Er is trouwens al nuttige informatie beschikbaar die de applicatie zou kunnen verrijken. Zo beschikt Brussel Mobiliteit over data van fietsstallingen op de openbare weg die vrij beschikbaar zijn. De Oudergemse applicatie zou hier gebruik van kunnen maken zodat de gebruiker via zijn smartphone snel kan opzoeken waar hij zijn fiets kan stallen. Hetzelfde geldt voor andere vervoerswijzen of toegankelijkheid van gemeentelijke infrastructuur voor mensen met een beperkte mobiliteit.

Waarom is het belangrijk om nu al een groeiplan voor de mobiele applicatie uit te werken?

Wim: Vele applicaties sterven vaak een stille dood door gebrek aan een langetermijnvisie en dan is het zonde van de dure investering. In het driejarenplan van de gemeente voor de periode 2016-2018 lezen we dat het Oudergems gemeentebestuur nog andere plannen heeft op het vlak van onthaal en communicatie. Plannen waarvoor Open Vld al in 2012 pleitte. Er is sprake van een verbetering van de website, het gebruik van sociale media en de komst van een nieuwe telefooncentrale die burgers direct doorverbindt naar de juiste dienst. We hopen dat de gemeente bij de implementatie hiervan niet alleen mensen uit de administratie betrekt, maar ook de Oudergemnaren zelf. Wil men succesvol zijn op het gebied van lokale overheidscommunicatie en dienstverlening, dan is het belangrijk te weten wat je doelpubliek hiervan verwacht. Dit doe je beter vanaf het begin en niet pas wanneer het product af is: zo vermijd je het risico dat je een dienst aanbiedt die een administratie fantastisch vindt, maar waar de inwoners zelf niets of weinig aan hebben.

Niet alle Oudergemnaren zitten volgens ons te wachten op deze nieuwe technologieën.

Wim: Dat begrijp ik. Het is belangrijk dat in al deze digitale plannen het persoonlijk onthaal niet verwaarloosd zal worden. De loketten vormen nog altijd een belangrijk eerste contactpunt voor heel wat inwoners. Het moet een en-en-verhaal zijn. Het gemeentebestuur schuift ook een opwaardering van de lokettenruimte als doelstelling naar voor. Ook hier hopen we dat de gemeente eerst goed rondkijkt om inzichten te verwerven.