Nieuws

René Coppens: “Wel degelijk mogelijk om de modernisering van oude liften te verzoenen met het historisch karakter ervan''




In juli blokletterden de kranten dat zeven op de tien liften die de overheid vorig jaar controleerde niet in orde met de veiligheidsvoorschriften bleken te zijn. Brussels volksvertegenwoordiger René Coppens reageerde in Bruzz en drong er op aan om het beroep van lifthersteller aantrekkelijker te maken.

Voor liften die gebouwd zijn tussen 1958 en 1984 zijn er sinds begin 2017 strengere veiligheidsvoorschriften. Bij de controles bleek zo'n 70 procent van de liften niet in orde te zijn. René Coppens reageerde en herhaalde zijn oproep om meer jongeren warm te maken voor het beroep van lifthersteller. Geschoolde liftherstellers hebben de juiste expertise om de modernisering van oude liften en het historische karakter ervan met elkaar te verzoenen.

'Nijpend tekort aan liftherstellers in Brussel'

Eigenaars en beheerders van een antieke lift zijn sinds 2003 verplicht een risicoanalyse van hun lift te laten uitvoeren en hun lift, indien nodig, te laten renoveren of moderniseren.

“Modernisering is essentieel om de veiligheid van de gebruikers te waarborgen, maar hoeft niet ten koste te gaan van het antieke karakter van de lift. Er bestaan wel degelijk oplossingen om de veiligheidsvoorwaarden en het historische karakter van de lift met elkaar te verzoenen”, klinkt het bij Brussels volksvertegenwoordiger René Coppens.

Maar, het onderhoud en de renovatie van oude liften vereist echter een grondige expertise. "En daar is in Brussel jammer genoeg een nijpend tekort aan", zegt Coppens. “Daarom heb ik er bij de Brusselse minister van Economie al meermaals op aangedrongen om het beroep van lifthersteller aantrekkelijker te maken. Jonge werkzoekenden die graag met hun handen werken, moeten sneller hun weg vinden naar ambachtelijke opleidingen."