Nieuws

Stad speelt verstoppertje met spookpubliciteit




Interpellatie van mevrouw Els Ampe tot schepen Ahmed El Ktibi, bevoegd voor Openbare Werken, Participatie en Gelijke Kansen, aangaande de gratis reclameruimte voor JCDecaux.


De Stad Brussel liep sinds 1999 meer dan 2 miljoen euro aan inkomsten mis door spookpubliciteit. In totaal gaat het om zowat 115 spookpanelen waar JCDecaux reclame mag ophangen zonder daarvoor een taks of vergoeding te betalen.


De Mobiliers Urbains pour Publicité et Information of mupi-panelen zijn eigendom van de stad, maar JCDecaux baat ze uit. Dat is het resultaat van een overeenkomst uit 1999. De gedateerde Mupi’s zouden worden weggehaald of vervangen ten voordele van bushokjes of ander stadsmeubilair met reclamepanelen.


Tussen 1999 en 2008 werd er een stedenbouwkundige verordening ingesteld die bepaalde dat individuele reclamepanelen (dus niet op bushokjes) moesten worden geweerd uit het stadscentrum. Naar de logica van deze gewestelijke verordening staat er dus heel wat reclame op plekken waar dat niet mag.


Het Stadsbestuur werd in 2008 reeds gewezen op het feit dat een aanzienlijk deel van de panelen nog niet was verwijderd. Toen wist het kabinet van de bevoegde schepen van Openbare Werken Ahmed El Ktibi ons mee te delen dat er aan de situatie gewerkt werd. Dit blijkt nog steeds het geval, ondanks het feit dat wij al drie jaar verder zijn. Men zou voor minder beginnen vermoeden dat er een uitdoofbeleid wordt gehanteerd voor de vergeten Mupi’s. Meer bepaald dat de panelen pas worden weggehaald als ze vanzelf omvallen.


Het voordeel voor JC Decaux bedroeg eind december 2010 zowat 1.906.000 euro. Daar bovenop komen de 365.000 euro verwijlintresten voor de huur en 240.000 euro voor de panelen die in overtreding zijn met de gemeentereglementen. En dan is er nog sprake van 37.500 euro verwijlintresten op de gemeentelijke taksen. Alles samen 2.548.500 euro. Geen onaardig bedrag, vindt u niet?


De handelsrechtbank van Brussel heeft in december 2010 het bestaan van de spookpubliciteit bevestigd en stelt dat JC Decaux "vrij aanzienlijke anti-concurrentiële voordelen genoot" ten koste van concurrent Clear Channel. Verder heeft het Stadsbestuur op geen enkel ogenblik acties ondernomen om het bedrijf te vervolgen voor het niet betalen van taksen.


Alles in acht genomen kan ik bijna niet anders dan concluderen dat de Stad Brussel zich op deze manier eenvoudigweg schuldig maakt aan verdoken overheidssteun ten voordele van JC Decaux. En in het bijzonder dan nog door een schepen die tevens bevoegd is voor Gelijke kansen...


Om klaarheid te brengen in deze zaak had ik van u graag antwoord gekregen op de volgende vragen:


- Hoeveel publiciteitspanelen werden nu onklaar gemaakt?

- Welk aantal pubpanelen worden nog gebruikt voor pub en zijn niet voorzien door de conventie van ’99?

- Welke maatregelen heeft de Stad genomen om de panelen te verwijderen?

- Waarom is de Stad niet naar het gerecht gestapt om de 2 mio misgelopen taksen te recupereren?


Els Ampe

Gemeenteraadslid