Les news

Oprichting gemeenschappelijke commissie Mobiliteit voor Vlaanderen en Brussel



De voorbije maanden hebben verschillende mobiliteitsdossiers voor spanningen gezorgd tussen het Vlaams en het Brussels Gewest. Bij een eerste lancering van de optimalisatieplannen en een slimme verbreding van de Brusselse Ring door de Vlaamse Minister Hilde Crevits, stond het Brussels niveau meteen op z’n achterste poten omdat ze in dit dossier niet geraadpleegd werden. Nadat Brussels minister-president Charles Picqué in september 2010 zijn richtplan-Reyers lanceerde, waarbij de E40 aan het Reyersviaduct van zes naar drie rijstroken zou versmald worden, viel Vlaanderen dan weer “not amused” uit de lucht.

Het is meteen duidelijk dat over Vlaams-Brusselse mobiliteitsdossiers nogal wat onduidelijkheden bestaan. Er is - meestal pas ná de lancering van één of ander plan door één van beide gewesten – wel overleg op ministerieel niveau tussen Vlaanderen en Brussel, maar de onduidelijkheid blijft meestal groot. “In de commissiebesprekingen blijkt dat het meestal wachten geblazen is op resultaten van een onderzoek van een ander gewest,” aldus Sven Gatz en Els Ampe.

De twee fractieleiders uit respectievelijk het Vlaams en Brussels Parlement, stellen daarom voor om een gemeenschappelijke commissie mobiliteit op te richten. “Die gemeenschappelijke commissie moet er voor zorgen dat overbodige frustraties worden vermeden en dat er door dialoog een breder draagvlak wordt gecreëerd,” aldus de twee liberalen.

Gatz bracht het voorstel gisteren ter sprake in de commissie Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams Parlement, waar uitvoerig werd gesproken over de impact van de Brusselse plannen met E40 aan Reyers. Els Ampe lanceert het idee in het Brussels Parlement.

Een regelmatig overleg tussen de commissie Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams Parlement en de commissie van Infrastructuur, Openbare Werken en Verkeer van het Brussels Parlement zou ook tot een Masterplan kunnen leiden voor een betere mobiliteit in en rond Brussel.