Audi-Brussel: Traditie en innovatie gaan hand in hand
Brussel - Audi Vorst, tot voor kort Volkswagen Vorst, is een begrip in Brussel. In 1948 rollen de eerste Studebaker-modellen uit de fabriek van Pierre D'Ieteren. Vervolgens Volkswagens. In 2004 de eerste Audi. Sinds 2018 de Audi e-tron, de eerste volledig elektrisch aangedreven SUV van Audi. De vestiging in Vorst is economisch belangrijk voor Brussel: het telt 3000 medewerkers. Audi wil van de site tegen 2040 een Zero Impact Factory maken.
De fabriek ligt letterlijk gekneld tussen de stad en de spoorlijn. “Hierdoor is een horizontale uitbreiding moeilijk, maar het heeft wel als voordeel dat we het spoor optimaal gebruiken voor het aanleveren van stukken en het transport van wagens” aldus Volker Germann, Chairman of the Managment Board bij Audi Brussels. Minister Sven Gatz kreeg samen met een delegatie van Open Vld Brussel een rondleiding doorheen de fabriek: Brussels parlementslid Khadija Zamouri, Schepen Quentin van den Hove, OCMW-voorzitter Stefan Cornelis en voorzitter Open Vld Vorst Imane Belguenani. Voor de productie van de e-tron werd de fabriek volledig hernieuwd. Een elektrische wagen zit weliswaar anders in elkaar en vergt andere vaardigheden.
Audi Brussels telt 3000 medewerkers, waarvan 40% uit Vlaanderen, 40% uit Wallonië en 20% uit Brussel. Ondanks dat de voorwaarden zeer goed zijn, blijft het moeilijk om personeel te vinden, laat Volker Germann weten. Vooral gespecialiseerd personeel. Ze hebben nood aan IT-, elektronica-, eerder dan enkel mechanicakennis aan de assemblagelijn. Ze hebben ook meer ingenieurs nodig, getraind in de nieuwe technologie, om kennis in huis te hebben op lange termijn.
Tot slot droomt Volker Germann van meer “Young people out of the neighbourhood” in de fabriek. Daar werken ze aan. De focus ligt heel sterk op interne opleiding. Audi zoekt ook samenwerking met scholen om duaal leren te bevorderen, naar Duits voorbeeld. Ze werken aan een eigen Audi Academy in Vorst voor opleiding. Het is onderdeel van de "war on talent". Dat geld ook voor de werkomstandigheden. "Het welzijn van onze mensen staat centraal. Ons personeel mag niet uitgeput de fabriek verlaten. We hebben speciale medische faciliteiten op onze locatie om ervoor te zorgen dat ons personeel gezond blijft, en waar nodig aangepast werk heeft, vooral op oudere leeftijd."
Op weg naar CO2-neutraliteit: Mission Zero.
Sinds 1997 is de fabriek in Vorst bezig aan een traject om de klimaatafdruk te verminderen. Sinds 2017 zijn ze CO2 neutraal. Tegen 2040 willen ze een ‘zero impact’ fabriek zijn. Dat houdt in dat ze de energieautonomie nog verhogen, de batterijen een tweede leven geven en zo een ‘closed loop’ qua materiaal opzetten.
“Efficiëntie” is sinds geruime tijd dé stelregel geworden in hun omgang met grondstoffen, energieproductie en energieverbruik.
Ook windmolens achter de fabriek passen binnen het stappenplan. Maar de vergunningsprocedure verloopt traag en ondervindt veel weerstand, zowel hier bij Audi als bij andere belangrijke projecten.… Die weerstand kan zelfs uit onverwachte ecologische hoek of buurtverzet komen, merkt Sven Gatz op. “Het is spijtig. Dit maakt deel uit van de groene transitie -die er bij iedereen zit aan te komen- en het feit dat dit wordt ontmoedigd door bijvoorbeeld lange wachttijden voor vergunningen is niet de bedoeling.” – Sven Gatz.