Les news

Heraanleg Dumonplein verlegt overlast en vergroot problemen




De heraanleg van het Dumonplein in Sint-Pieters-Woluwe zorgt voor erg gemengde reacties bij omwonenden en handelaars op het plein. De gemeente en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werken samen om van het plein een voetgangerszone te maken. Daardoor zouden de parkeerplaatsen op het plein sneuvelen. Een deel van de geschrapte plaatsen zouden enkele tientallen meters verderop, op de Baron Albert d’Huartlaan, terecht komen. Dit zal het visuele aspect van deze mooie laan volledig transformeren. Waarom werd de heraanleg van het plein niet gekoppeld aan de uitbreiding van de parking van de Stockel Square? Het bijzonder bestemmingsplan laat dit toe. Het ware logischer geweest om allereerst de capaciteit van deze ondergrondse parking te vergroten vooraleer de heraanleg van het Dumonplein te ontwikkelen.

De verplaatsing van de parkeerplaatsen zal er ook toe leiden dat het verkeer geconcentreerd wordt op de éénvaksbanen van de Baron Albert d’Huartlaan. Dat is een slechte keuze, volgens gemeenteraadslid en buurtbewoonster Carla Dejonghe: “Een wagen die op zoek is naar een parkeerplaats legt het verkeer achter zich al gauw stil wanneer hij aan het uitkijken is en wanneer hij zijn parkeermanoeuvres uitvoert. De verkeerscirculatie in de wijk zal er door de nieuwe situatie in elk geval niet op verbeteren.”

En wat met de markt en de kermis? De markt, die maar liefst drie keer per week neerstrijkt op het plein, is  één van de populairste van Brussel en omstreken. Voor velen is het dichtbij en er is een groot en divers aanbod. Het vernieuwde Dumonplein zal afgezet worden met “muurtjes” en voor een stuk overdekt worden. Dit oogt misschien wel mooi, maar de marktkramers zullen er met moeite met hun wagens nog op kunnen. De markt moet meer opschuiven naar de d’Huartlaan en zal een andere invulling en uitzicht krijgen.

Dejonghe vindt dat de gemeente de bal misslaat: “Het Dumonplein verdient een heraanleg. Niemand zal dat ontkennen. Tijdens de vorige beleidsperiode werd hiervoor al naar subsidies gezocht. Maar de manier waarop dat nu gebeurt, heeft veel weg van haastwerk. Men maakt het Dumonplein grotendeels autovrij, maar verlegt de problemen gewoon naar de toegangswegen, zonder rekening te houden met de bewoners daar. Van een mobiliteitsplan is overigens nauwelijks sprake. Het lijkt wel de bedoeling dat alle wagens zich vast gaan rijden rond het Dumonplein …”