Les news

Overlast Alhambrawijk




Interpellatie van mevrouw Els Ampe aan het College van Burgemeester en Schepenen van de Stad Brussel aangaande de overlast In de Alhambrawijk als gevolg van straatprostitutie.


De Alhambrawijk, samen met de Van Gaverstraat en een deel van de Hooikaai, probeert sinds vele jaren het hoofd te bieden aan de groeiende overlast veroorzaakt door de straatprostitutie.


De problematiek rond prostitutie is een oud zeer. Specifiek wat straatprostitutie betreft, zijn de externaliteiten veelvuldig en duidelijker zichtbaar in het tippelgebied. Dan denk ik nog maar enkel aan de parkeerdrukte, wildplassen, nachtlawaai, voorbijgangers die worden lastig gevallen, afval, etc.


Het meest voor de hand liggende negatief gevolg van straatprostitutie is de verkeersproblematiek die de prostituanten met zich meebrengen. Ze veroorzaken verkeersopstoppingen en doen de algemene verkeersonveiligheid toenemen. Het spreekt namelijk voor zich dat de aandacht van de rijdende ‘kerb crawlers’ niet primair op het verkeer is gericht...


Bovendien beschikken de prostituees niet over een ‘peeskamertje’, waardoor de seks bedreven wordt in een steegje of geparkeerde wagens. Wederom met de nodige overlast tot gevolg.


Tevens is er bij prostitutie een verhoogde kans dat het contact uitloopt op problemen, zoals teleurstelling of misbruik.


Het is vijf na twaalf. Het Stadsbestuur dient deze situatie dringend het hoofd te bieden. De buurtbewoners en bij uitbreiding de inwoners van onze stad hebben er lang genoeg op gewacht. Ofwel treedt men kordaat op en kiest men voor de grote kuis, ofwel kiest men voor een oplossing naar analogie met de Groninger tippelzone. Een zone met schuttingen waardoor het enigszins afgeschermd is van de openbare weg en van dichtbij wel herkenbaar maar van een afstand nauwelijks te zien. Er worden dan dug-outs voorzien voor de prostituees, waar ze kunnen zitten of schuilen. Geheel uit het zicht, achter de zone, liggen dan zogenaamde ‘afwerkplaatsen’. De keuze is aan het stadsbestuur, maar de buurtbewoners verdienen eindelijk een adequate oplossing. Ze verduren de situatie al lang genoeg.


Het stadsbestuur kent duidelijk de problematiek. Op 23 mei 2007 werd een camera geplaatst op de hoek van de Lakensestraat en de Koopliedenstraat. De camera biedt de politie - en zo ook onrechtstreeks de burgemeester als hoofd van de politie, de mogelijkheid om de situatie van nabij te volgen en op een gepaste manier aan te pakken.


Bij de plaatsing van de camera hebben zowel burgemeester Thielemans (PS) en de woordvoerder van de politie in alle mogelijke media beloofd dat de overlast kordaat aangepakt zou worden. Er zouden bijvoorbeeld dankzij de camera boetes uitgeschreven worden aan automobilisten die de borden 'plaatselijk verkeer' negeerden. Die PV's zouden hen thuis toegestuurd worden. Zo hoopten ze de autocarrousel te verminderen die vooral 's nachts de hele wijk in zijn greep houdt.


Helaas lijken jullie de feiten niet zo ernstig te vinden of trekken jullie er zich zichtbaar weinig van aan. De situatie is niet verbeterd. Op de koop toe werd nog niet zo lang geleden het ronselen van klanten zelfs nog aangemoedigd door het toekennen van een terrasvergunning aan café Tropicana. Een zaak die bekend staat als prostitutiecafé. Prostituees krijgen zo vrij spel op het terras en ook het café geniet mee van extra omzet. Bezoekers van de nabij gelegen KVS, maar vooral de buurtbewoners moeten de situatie moedeloos ondergaan.


Misschien moeten wij eens een uitstap regelen voor het College om de situatie in levende lijve te bewonderen en uit te maken waar de waarheid nu precies ligt. De buurtbewoners weten het wel al.


-          Hoeveel boetes werden er de voorbije 4 jaren in de Alhambrawijk uitgeschreven naar aanleiding van de overlast, dewelke het gevolg is van de straatprostitutie? Hoeveel zijn rechtstreeks het gevolg van het plaatsen en het gebruik van de camera?


-          Welke acties werden de voorbije legislatuur ondernomen  om de ‘kerb crawlers’ te sensibiliseren?


-          Welke andere acties werden de voorbije legislatuur ondernomen om de negatieve gevolgen voor de woon- en leefomgeving aan te pakken?


-          Kiest het College voor de grote kuis of opteert ze voor een duidelijk omkaderd en gecontroleerd gedoogbeleid? Beschikt u over een globale strategie tav de straatprostitutie in de Alhambrawijk en bij uitbreiding in onze stad? Hetzij in de ene, hetzij in de andere richting?


-          Welke concrete acties op korte en lange termijn voorziet het College om de problematiek in de Alhambrawijk aan te pakken?


Els Ampe

Gemeenteraadslid


De Burgemeester.- Mevrouw Ampe, ik zou eerst en vooral willen wijzen op één van de grote problemen waar wij mee geconfronteerd worden, namelijk dat prostitutie op zich in België, dus ook in Brussel, niet illegaal is. België heeft destijds gekozen voor het niet reglementeren en het niet verbieden van prostitutie. We kunnen daar in se dus niet tegen optreden. Wel moeten we elke vorm van mensenhandel blijven bestrijden en de overlast als gevolg van die prostitutie aanpakken.

Wanneer men het prostitutiefenomeen aanpakt, moeten we de prostituees als potentiële slachtoffers beschouwen.  Het werd ons eveneens duidelijk bij de lezing van de diverse klachten van handelaars en wijkcomités dat vooral de overlast als gevolg van die prostitutie wordt aangeklaagd.

Wat is ons actieplan? Een nieuw actieplan gericht op de Alhambrawijk werd in 2010 opgesteld door de verschillende politiediensten die betrokken zijn bij de wijk of dat fenomeen. Ik bedoel daarmee de derde afdeling alsook de eenheid “zeden” van de gerechtelijke politie.

Dit actieplan is toegespitst op de volgende speerpunten :

<    De repressieve aanpak. De repressieve aanpak van de overlast veroorzaakt door de klanten en de ongure figuren die het prostitutiemilieu frequenteren, zoals klanten, nieuwsgierigen, toxicomanen. Deze repressieve aanpak van de overlast is een prioriteit in het Zonaal Veiligheidsplan van de Politiezone.  Tijdens diverse acties die zowel overdag als ’s nachts georganiseerd worden door de derde afdeling werden de individuen die aan de basis lagen van deze overlast geverbaliseerd of kregen ze een administratieve boete opgelegd. De meest voorkomende vastgestelde inbreuken waren :

-    Geluidsoverlast voortkomend uit een voertuig (artikel 73 van het Algemeen Politiereglement),

-    Het bevuilen van de openbare weg (artikelen 7 en 10 van het Algemeen Politiereglement),

-    Openbare dronkenschap

-    Hinderen van de toegang tot private of publieke gebouwen (artikel 35 Algemeen Politiereglement)

-    Onwettig drugsbezit,

-    Illegaal verblijf,

-    Een uitgebreide waaier aan inbreuken op de Wegcode.

Sedert 1 januari 2010 werden er :

-    423 processen-verbaal opgesteld op basis van artikel 73 van het Algemeen Politiereglement (geluidsoverlast voortkomende uit het voertuig);

-    344 processen-verbaal opgesteld in het kader van het “aanzetten tot ontucht”

-    Meer dan 1000 processen-verbaal opgesteld voor diverse inbreuken op de Wegcode.

Met betrekking tot de overlast als gevolg van prostitutie heeft de stad Brussel in de voorbije vier jaar 187 boetes opgelegd. Het gaat om boetes van 25 tot en met 100 euro.

De strafbare feiten betreffen in de grote meerderheid daden van nachtelijke geluidsoverlast (artikel 119 Algemeen Politiereglement), het bevuilen van de openbare weg enzovoort.

<    Het tweede speerpunt betreft de controle van de prostituees werkzaam in de Alhambrawijk en de onderzoeken gericht op het identificeren van de souteneurs. Dat werk wordt verricht door onze eenheid JUD/Zeden. Deze eenheid zorgt voor het in kaart brengen en de follow-up van de prostituees werkzaam in de Alhambrawijk. Het is van belang te onderstrepen dat de acties tegen de prostituees bijzonder gecontroleerd moeten blijven want wij moeten rekening houden met de opmerkingen van het Comité P.

<    Er werd eveneens een specifieke aanpak van de prostituees uitgewerkt. Deze aanpak richt zich, door middel van een intensivering van de communicatie, op de beperking van de geografische spreiding van het fenomeen, het doen respecteren van de elementaire regels inzake openbare orde, het doen naleven van een “dress code” en een welvoeglijk gedrag door de prostituees op de openbare weg. Vandaag kunnen we stellen dat men in de wijk niet vlug meer een prostituee haar werkzaamheden zal zien uitoefenen in een voertuig.

<    Er wordt ook de nodige aandacht besteed aan de handelszaken gelinkt aan de prostitutie en die een aantrekkingspool vormen voor het criminogene milieu. De controle van deze handelszaken en de administratieve sanctie die beperkende maatregelen opleggen (tijdelijke sluiting, weigering terras, …) maken deel uit van de dagelijkse taken. Een bepaald café,  dat zijn aanvraag tot uitbating van een terras geweigerd zag in 2010 en 2011, werd gedurende meerdere maanden gesloten ten gevolge van administratieve controles.

Voor wat betreft het gebruik van de camera’s moet ik eraan herinneren dat de huidige wetgeving niet toelaat dat de politiediensten, in het kader van hun gerechtelijke opdracht, camera’s voor videobewaking gebruiken voor proactieve doeleinden. De enige uitzondering hierop vormen de bijzondere middelen (in dit geval observatie met technisch hulpmiddel) in het kader van zwaarwichtige feiten, waarbij de schriftelijke toestemming van de gerechtelijke overheid noodzakelijk is. Het is wettelijk dus niet mogelijk dat een politiebeambte de camerabeelden bekijkt met als doel de mogelijke verdachten van nog te plegen feiten op te jagen (diefstal,  slagen en verwondingen, zedenfeiten,…). Camerabeelden zijn echter wel zeer nuttig tijdens het onderzoek naar een gepleegd strafrechtelijk feit. De politiediensten belast met het onderzoek doen systematisch een beroep op deze videobeelden.

Hoe gaat het met de contacten met de wijk? Trouw aan de missie van nabijheidspolitie onderhoudt de derde afdeling periodieke contacten met de buurtbewoners en handelaars van de wijk. Ik zal over enkele dagen trouwens een ontmoeting hebben met mensen uit de betrokken wijk, die mij daarom verzocht hadden. Onze diensten blijven beschikbaar voor de bezorgdheden, grieven en observaties en we doen al het mogelijke om er, waar mogelijk, een vlugge en efficiënte oplossing voor te bieden.

Zo werd begin 2010, naar aanleiding van klachten van buurtbewoners, het kraakpand geïnstalleerd in de lokalen van de gesloten “Black Jack” in de Lakensestraat geëvacueerd en afgesloten.

Daarnaast heeft de stad Brussel in de voorbije jaren een aantal acties opgezet die, zonder een definitief antwoord op een moeilijk probleem te kunnen bieden, onze bereidheid toonden om de overlast als gevolg van de prostitutie daadwerkelijk aan te pakken.

In aanvulling op de politionele acties verwijs ik hier naar de taks op rendez-voushuizen, de plaatsing van camera’s  en het verkeersplan dat wij hebben ingevoerd. Deze maatregelen maken deel uit van een algemeen plan ter bestrijding van de negatieve effecten voor de woon- en leefomgeving van de prostitutie.

Bovenop deze repressieve en financiële aspecten en de aspecten gelinkt aan de mobiliteit, zou ik nog willen verwijzen naar het project “preventie prostitutie”. U zult zich herinneren dat de stad in 2010 het principe van medewerking in intercommunale mogelijkheden, in het bijzonder met de gemeenten Sint-Joost-ten-Node en Schaarbeek, had opgelegd, zeker voor de integrerende preventie rond prostitutie en dit dankzij projecten die door het gewest worden gesteund met een bedrag van 108.000 euro en waarvan  BRAVVO de inwerkingstelling had aanvaard. Helaas moest dat project worden afgekondigd omdat de vermelde medewerkende gemeenten op hun grondgebied een andere vorm van prostitutie kennen dan de onze. Daar gaat het immers vooral om ingesloten prostitutie.

Wij hebben, in samenwerking met het OCMW, gewerkt aan het bedenken van een café met een totaal andere geest, in het bijzonder in het gebouw van het OCMW in de Lakensestraat waar een zeer bekende figuur in het Brusselse inderdaad bereid was om het café over te nemen. Die persoon is bijzonder deskundig op dat vlak. Hij heeft al cafés in de Sint-Joriswijk, aan de Hallepoort en elders in de stad. Het is de bedoeling een nieuwe luister te geven aan een gebouw in die straat aan de hand van bijzonder grondige renovaties in het kader van het wijkcontract “ De Kaaien”. Ik hoop dat deze nieuwe zaak het de prostituees moeilijker zal maken om in die buurt klanten te ronselen, gelet op het niveau van dat café of van de terrassen waarvoor ze een toestemming zouden krijgen. Wij hopen daarmee een meeslepend effect te creëren in de onmiddellijke omgeving ervan.

Het woord is aan mevrouw Ampe.

Mevrouw Ampe.- Mijnheer de burgemeester, ik dank u voor uw bijzonder uitgebreid en gedetailleerd antwoord. Ik heb nog één bijkomende vraag.  Tenzij ik mij vergis, zijn er ongeveer 1700 processen-verbaal opgesteld, namelijk 323 voor geluidsoverlast, 343 voor het aanzetten tot ontucht  en 1000 voor diverse overtredingen van de Wegcode. Daarnaast zijn er 187 administratieve boetes uitgeschreven, of slechts 10%. Waarom heeft slechts 10% van de mensen die overlast hebben veroorzaakt, een boete gekregen?

De Burgemeester.- Het is voor mij gemakkelijker een gevolg te geven aan de administratieve boetes omdat die terechtkomen bij de gemeentesecretaris. Voor de andere boetes hang ik af van het parket.

Mijn probleem is dat mijn politiemensen wel de pv’s inschrijven, maar dat ik niet op voorhand kan zeggen hoe het parket daarop zal reageren. Vier dagen geleden heb ik een ontmoeting gehad met het Parket. Wij hebben daar besloten om met de procureur-generaal de zaken opnieuw aan te pakken. Dus niet alleen met de substituten, enzovoort, wat meestal het geval is in de veiligheidscommissies die wij kennen, maar ook rechtstreeks met de procureur-generaal.