Les news

Laat de Cel Parkeerautomaten het Nederlands links liggen?




Mondelinge vraag van mevrouw Els Ampe aan de heer Christian Ceux, schepen voor Stedenbouw en Mobiliteit, betreffende de briefwisseling van de Cel Parkeerautomaten van de Stad Brussel


Bij de Cel Parkeerautomaten is er iets eigenaardigs aan de gang. Sta me even toe om het probleem te schetsen. Burgers die geen parkeergeld betalen in een betalende zone, vinden onder hun ruitenwisser een boete uitgeschreven door één van de parkeerwachters van de stad. Wie deze boete niet betaald binnen de voorgeschreven termijn ontvangt thuis een herinnering vanwege de Cel. De Cel Parkeerautomaten mag voor de nodige gegevens, via een tussenkomst van de gemeenteontvanger, een beroep doen op de Dienst Inschrijving Vervoer (DIV). Ik hoor u reeds denken ‘wat schuilt het probleem?’. Wel, verschillende Nederlandstalige Brusselaars, meldden mij dat zij de herinneringen van de Cel steevast in het Frans ontvangen. Eén van hen vroeg de Cel Parkeerautomaten om de reden hiervoor. De Cel wees met de vinger naar DIV en vertelde dat de burger in kwestie daar als Franstalig geregistreerd stond, wat overigens niet het feit was.

De Cel lijkt consequent, bewust of onbewust, herinneringen te sturen in het Frans. Misschien is dit te wijten aan een fout in het informaticasysteem of in de database.

Ik had de schepen graag gevraagd wat hiervan de reden is? Welke oplossing heeft hij voor ogen om dit euvel te verhelpen?


Els Ampe

Gemeenteraadslid van de Stad Brussel