Les news

Data + leren op de bus = ‘DataBuzz’




VUB en N-Brussel lanceren de ‘DataBuzz’ om Brusselse scholieren te leren omgaan met AI en Big Data.  De avant-premiere van deze hightech data science bus ging door in het Koninklijk Atheneum van Koekelberg, in aanwezigheid van onder andere minister Guy Vanhengel.

Brusselse jongeren zijn vandaag de dag echte digital natives, die op en door hun smartphone leven. Toch hebben ze maar al te vaak weinig of geen weet van de mogelijkheden én gevaren van de wereld vol data die achter hun apps schuilt. Met de gloednieuwe DataBuzz willen de VUB-onderzoeksgroep SMIT en N-Brussel daaraan verhelpen. De DataBuzz is een volledig elektrische bus uitgerust met state-of-the-art digitale tools waarin leerlingen aan de slag kunnen met touchscreens, tablets, wearables en verschillende sensoren. Hij moet helpen om Brusselse leerlingen van 10 tot 18 jaar via speelse en interactieve workshops wegwijs te maken in de wondere wereld van data en AI.   De lespakketten werden ontworpen door de imec-onderzoeksgroep SMIT (Studies in Media, Innovation and Technology) van de VUB.

De DataBuzz werd onthuld op de speelplaats van het Koninklijk Atheneum van Koekelberg in aanwezigheid van Brussels minister en collegevoorzitter van N-Brussel Guy Vanhengel, VUB-rector Caroline Pauwels, imec-directeur Luc van Den Hove en directeur van de SMIT-onderzoeksgroep Pieter Ballon.  Ook Vlaams minister Sven Gatz was erbij.

De Databuzz is al populair nog voor ze er aan begint : in de komende drie schooljaren is het de bedoeling om in minstens 28 scholen van het Nederlandstalig onderwijs te Brussel aan te doen.
De DataBuzz kreeg meteen een eerste test : een klas van het Atheneum werd in escape-room stijl opgesloten in de bus, en moest weten te ontsnappen door op een veilige manier om te gaan met persoonlijke gegevens. 

"Data is de grondstof van deze eeuw", stelt Brussels minister en bevoegd VGC-collegelid Guy Vanhengel. "Met de DataBuzz willen we jongeren enthousiast maken voor de digitale ontwikkelingen en hen datawijs maken. Het huidige onderwijs is namelijk ontoereikend om de mogelijkheden van data ten volle te benutten."