Les news

Waar bevindt zich mijn Brusselse De Lijnbus?




Open Vld: “TEC en De Lijn moeten prioriteit maken van openstellen realtime-informatie ”

Carla Dejonghe, Brussels volksvertegenwoordigster, en Lionel Bajart, Vlaams volksvertegenwoordiger (beiden Open Vld), willen dat De Lijn en TEC vaart zetten achter het beschikbaar maken van realtime-informatie over de positie van hun voertuigen, die opereren in het Brusselse. “De MIVB is stelselmatig begonnen met haar openbaar vervoershaltes uit te rusten met wachtaanduiders, maar deze geven enkel informatie over MIVB-voertuigen en dus niet over de TEC- en De Lijnbussen die nochtans vaak dezelfde stations aandoen”.

Uit een parlementaire vraag van Dejonghe aan de Brusselse minister van Mobiliteit bleek immers dat de MIVB er voorstander van is om de realtime-informatie van de andere openbaarvervoersmaatschappijen te delen op hun wachtborden. Er lopen momenteel technische werkgroepen tussen de drie maatschappijen. “Maar zowel De Lijn als TEC lopen technisch achterop met het gebruiksklaar maken van hun data,” zegt Dejonghe. “De TEC zal pas vanaf eind 2017 haar realtime-informatie beschikbaar kunnen maken. Voor De Lijn zou dat niet voor eind 2018 zijn… Dat gaat maar traag vooruit.”

Dan toch sneller

Op een vraag van Lionel Bajart aan de Vlaamse minister van Mobiliteit antwoordde die dat het nu toch sneller zou gaan. Al in het eerste kwartaal van 2018 zou De Lijn nu in staat zijn om realtime-informatie beschikbaar te maken. Die data zouden dan ook met externe partners als de MIVB gedeeld worden. “Dit had echt een stuk sneller gemogen, want zo kan je aan je halte zien wanneer je aansluiting op een ander net er zal zijn. De Lijn liep hiermee vertraging op, omdat hun datakwaliteit te laag was om te delen met externe partners. Binnenkort zou het voor de gebruiker van het openbaar vervoer dus een pak gebruiksvriendelijker kunnen.”

Eén pakket openbaar vervoer in Brussel

Voor de liberale Brusselaars is het logisch dat de info van de verschillende openbaar vervoersmaatschappijen samen op de digitale borden aan de haltes en in de stations verschijnt. Ze roept de andere maatschappijen op om hier een prioriteit van te maken; in het belang van de openbaar vervoersgebruiker. Dejonghe: “We moeten het aanbod van de verschillende openbaar vervoersmaatschappijen in Brussel beter op elkaar afstemmen en ze als één pakket “verkopen” aan de gebruikers. Realtime-informatie aanbieden zou het gebruikersgemak verbeteren.”

Ook NMBS betrekken

Tenslotte moet de NMBS mee in bad getrokken worden. In Nederland kan dat wel al: “In Amsterdam zie je op de digitale borden in de trams die naar het station rijden, ook de vertrektijden verschijnen van de treinen. Dat zou ook in Brussel mogelijk moeten worden.”